• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

13 kesäkuun, 2015

Kesätalkoiden satoa

Talkoolaiset kokoontuivat Espooseen ja Ouluun Koodiaapisen pystytyspuuhiin. Valmista ei tullut yhdessä päivässä, mutta askelmerkit syksyyn ovat nyt selvät.

Päivän saavutukset

Aalto-yliopiston Medialaboratoriossa oli hyvä meininki!
Talkoolaisia Aalto-yliopiston Medialaboratoriossa.

Kartoitimme nykytilanteen: Mitä kaikkea onkaan, jota voidaan hyödyntää, kun koodaus tulee kouluun. Luettelo on vielä varsin karhea, mutta siitä saa jo käsityksen tilanteesta. Parannuksia saa ehdottaa! Tutustu kartoitukseen.

Hahmotimme Koodiaapisen, syksyllä aloitettavan MOOCin ja muiden aloitteiden ja hankkeiden tarkoitukset ja päällekkäisyydet. Koodiaapinen keskittyy pedagogiseen uuden toimintatavan haltuunottoon ja OPS-vaatimusten huomiointiin. Syksyllä toteutetaan beta-tasoinen massiivinen verkkokurssi kaikille aiheista kiinnostuneille (maksutta). Kurssin aineistot tuotetaan avoimesti ja jatkuvasti kaikille näkyvinä, osin Koodiaapinen.fi-sivustolle, osin muihin paikkoihin. Hyödynnämme soveltuvin osin jo olemassaolevia aineistoja.

Jäsensimme MOOCin rakennetta ja aloitimme jo koetoteutuksen Eliademy-alustalle. Sisältöjäkin alkoi jo syntyä Githubiin, Google Driveen ja vieläkin kummallisempiin paikkoihin. Eiköhän näistä selvää saada kesän kuluessa.

Ideoimme jonkin verran koodiaapinen.fi-sivuston sisältöjä ja teimme joukon uusia päätoimittaja-tunnuksia, joten sivuston sisältö kasvaa kohisten tässä kesän aikana. Tavoitteena on tarjota aiheesta mitään tietämättömälle opettajalle perustelut koodauksen mukaanottoon, helppo ja kiva tapa kokeilla itse koodaamista ja tarjota pedagogista tukea, hyviä esimerkkejä sekä perusteltuja väline-, materiaali- ja harjoitusvaihtoehtoja.

Teimme videohaastatteluja, jotka siistitään ja julkaistaan verkossa.

Jatkokuviot

Sivuston sisältöä muotoillaan ja täydennetään kesän aikana. Syksyllä lähtee MOOC käyntiin ja sekin on rakennettava. Teemme videohaastatteluja ja videomuotoista esittelymateriaalia. Jos haluat pysyä kärryillä työn etenemisestä, tilaa Koodiaapisen uutiskirje (vaikka tämän sivun lopusta).

Osallistujat

Suurkiitos kaikille talkoolaisille!

Lounastauollakin puhuttiin tiukasti asiaa!
Lounastauollakin puhuttiin tiukasti asiaa!

Espoossa:

  • Tarmo Toikkanen, psykologi, oppimisteknologian tutkija Aalto-yliopistossa, http://tarmo.fi ja http://legroup.aalto.fi
  • Tero Toivanen, erityisluokanopettaja, TVT-kehittäjäkouluttaja, Kilonpuiston koulu luokat 1-9, IT-kouluttajat ry, http://www.teromakotero.fi/
  • Eija Kalliala, sosiologi, digitaalisen opetuksen asiantuntija, aloittanut koodaamisen vuonna 1974, opettanut verkossa IT-tradenomeja vuodesta 1997, IT-kouluttajat ry, Tietie-verkosto
  • Tiina Korhonen, Innokas-verkoston johtaja, Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
  • Tiina Partanen, matemaattisten aineiden lehtori, Lielahden koulun, Tampere, Koodausta kouluun – projekti (http://koodaustakouluun.blogspot.fi, http://koodauksenabc.blogspot.fi)
Koodiaapinen-talkoolaisia Oulussa
Koodiaapistalkoolaisia Oulussa tiiviissä tunnelmissa.

Oulussa:

  • Vuokko Kangas, luokanlehtori, matematiikka, Oulun Normaalikoulu
  • Sirpa Tikkala, luokanopettaja, TVT kehittäjäopettaja ja ICT-ohjaaja Oulun kaupungissa
  • Markus Översti, matematiikan, fysiikan ja tietotekniikan opettaja Ylivieskassa
  • Jari Laru, KT, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto
  • Virpi Takkinen, matematiikan, kemian, fysiikan ja tietotekniikan opettaja, ICT-ohjaaja
  • Arto Niva, opettaja ja tvt-kouluttaja, Oulun kaupunki
  • Ismo Koskela, musiikkiluokanopettaja, oppikirjailija, musiikintuottaja, ICT-ohjaaja, iPadeista ja ilmiöpohjaisesta oppimisesta innostunut (Oulun kaupunki)
  • Pia Lumme, Finnoschool Oy

Verkossa:

  • Titi Tamminen, Suomen eOppimiskeskus ry

Talkoot jatkuvat verkossa! Haluatko mukaan?

Article by Tarmo Toikkanen / Talkoot / talkoot Yksi kommentti

Tilaa uutiskirjeemme

Paluuviitteet

  1. Koodisaapiskukon ensi askeleet « Arto Niva sanoo:
    15 kesäkuun, 2015 10:08 am

    […] lukemassa lisää Koodiaapisesta. Ilmoittaudu mukaan tai kommentoi muuten vaan ja pistä sana […]

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään