• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

29 lokakuun, 2015

Koodaus oppitunnilla käytännössä? Arto Niva kertoo

Arto Niva Myllytullin koululta on jo ehtinyt saada kokemusta ja näkemystä ohjelmoinnista työvälineenä alakoulussa. Hän on kuitenkin mukana Koodiaapisessa hakemassa lisää ymmärrystä. Sattumalta hänen itsensä 1. viikon aikana tekemänsä Racket-kuvio päätyi Helsingin Sanomien artikkelinkin kuvitukseksi.

Kuuden viikon verkkokurssin ensimmäisenä harjoituksenaan yläkoulun opettajat tuottivat piirustuksia ohjelmakoodilla.
Kuuden viikon verkkokurssin ensimmäisenä harjoituksenaan yläkoulun opettajat tuottivat piirustuksia ohjelmakoodilla.

Arto kirjoitti syysloman jälkeisestä koodailusta omassa blogissaan otsikolla Ollaan koodeissa. Kannattaa lukea, sillä kirjoituksessa näkyy hienosti, miten kokenutkin opettaja on saanut Koodiaapisesta uusia eväitä. Parissa tunnissa 1. ja 2. luokan oppilaat koodaavat Kapteeni käskee -leikillä, väreillä, kirjainten piirtelyllä, ScratchJr:llä ja Scratch:llä. Yläkoulussa taas oppilaat tekivät omia pelejä Kodulla ja Greenfootilla. Flow-tilaan päästiin taas.

Arto kertoi omia ajatuksiaan ohjelmoinnista koulussa jo kesälomalla Koodiaapisen videohaastattelussa.

Article by Tarmo Toikkanen / Haastattelut / flow, greenfoot, ideat, kodu, mooc, scratch, scratchjr Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään