• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

27 lokakuun, 2015

Koodiaapinen Helsingin Sanomissa

Helsingin Sanomat haastatteli Koodiaapisen vetäjää sekä yhtä MOOCiin osallistuvaa opettajaa. Artikkeli julkaistiin maanantaina 26.10.2015. Koska sanomalehtiartikkelissa aina kirjoitetaan asiat tiiviisti, on vaarana väärinymmärrys. Avataanpa artikkelin sisältöä hieman.

Artikkelin alku menee varsin hyvin ja asiat on esitetty selkeästi. Toinen lainaus minulta ehkä ansaitsee selvennyksen:

”Välineet olivat silloin aivan erilaisia. Nykyään koodaaminen on kissahahmojen siirtelemistä tabletin ruudulla tai koodilohkojen laittamista peräkanaa. Lukutaidoton pieni lapsikin pystyy tekemään näitä asioita sujuvasti”, Toikkanen muistuttaa.

Noh, ehkä parempi olisi sanoa, että nykyään ”…koodaamisen alkeiden opettelu pienten lasten kanssa on…”. Kissahahmoista päästään hyvin nopeasti muihin hahmoihin ja viimeistään yläkoulussa ohjelmointi onnistuu jo kirjoitetuilla ohjelmointikielillä. En yritäkään väittää, että ammattilaistason ohjelmointi olisi sormella piirtelyä, vaan että vaikeustaso ohjelmoinnin kokeilussa ja opiskelussa on saatu niin alas, että jo 3-vuotias lapsi kykenee saamaan siitä alkeisotteen. Mutta toki osaamisen kasvaessa välineetkin vaihtuvat kehittyneempiin.

Yksi kuvateksti kaipaisi myös vähän selvennystä. Tässä kuva ja mielestäni osuvampi kuvateksti:

Kuuden viikon verkkokurssin ensimmäisenä harjoituksenaan yläkoulun opettajat tuottivat piirustuksia ohjelmakoodilla.
Kuuden viikon verkkokurssin ensimmäisenä harjoituksenaan yläkoulun opettajat tuottivat piirustuksia ohjelmakoodilla.

Näillä pienillä tarkennuksilla artikkeli on oikein mallikelpoisesti tehty! Tietysti, kuten uutispalveluissa yleensäkin, Hesarin uutisen kommentteihin kannattaa suhtautua oikein (eli ei välittää niistä juurikaan); pääasiassa uutisia kommentoivat ne, jotka jostain syystä närkästyvät aiheesta ja he sitten kertovat oman mielipiteensä, todennäköisesti perehtymättä asiaan lainkaan.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutiset / haastattelu, mooc, racket Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään