• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

28 lokakuun, 2015

Opettajat ohjelmoivat Scratch-projekteja

10.10.2015 alkoi Koodiaapinen-MOOC eli massiivinen avoin verkkokurssi. Se on suunnattu erityisesti perusopetuksen opettajille. Kurssi jakautuu kolmeen linjaan: ScratchJr esi-2 -luokille, Scratch 3-6 -luokille ja Racket 7-9 -luokille. Tätä kirjoittaessani kurssilla on mukana jo 2560 osallistujaa, joista suurin osa on opettajia. Ohjelmointi tulee kouluihin viimeistään syksyllä 2016 uuden opetussuunnitelman mukana. Tämän kurssin suorittavat opettajat ovat valmiita ottamaan haasteen vastaan.

Scratch

Scratch_Viikko_1_Pedagoginen_tehtävä_28.10.2015

Vedän kurssin 3-6 -luokkalaisten opettajille suunnattua Scratch-linjaa. Kurssin pedagogiset tehtävät palautetaan Padlet-seinälle, jonne opettajat ovat vieneet pedagogisia ideoitaan ensimmäisen viikon tehtävästä. Siellä opettajat näkevät toistensa ideoita ja jakavat omiaan muille kurssilaisille. Tähän mennessä siellä on jo 545 vastausta! Opettajat käyttävät sosiaalista mediaa ja jakavat toistensa kanssa pedagogisia ideoita. Mahtavaa!

Scratch-klubi

Koodiaapisen Scratch-linjan koodausmateriaaleina käytetään jo aikaisemmin valmistelemaani Scratch-klubia, joka sai varsin perusteellisen kasvojen kohotuksen ennen Koodiaapisen alkamista. Scratch-klubin materiaalit ovat vapaasti kaikkien käytettävissä tässä osoitteessa: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/. Koodaustehtävien lisäksi kurssilla tehdään jo aikaisemmin mainitsemiani pedagogisiä tehtäviä sekä tutustutaan Ohjelmointia alakouluun -opettajan oppaaseen. Kurssiin kuuluu myös vapaaehtoisia luovia ohjelmointitehtäviä.

Opettajat ohjelmoivat ja jakavat Scratch-projektejaan

Scratch_studio_-_Koodiaapinen_28.10.2015

Kurssia on vähän reilut kaksi viikkoa takana ja opettajat ovat jo lähteneet jakamaan tekemiään projekteja scratch.mit.edu -sivustoon ja sen Koodiaapinen-studioon: https://scratch.mit.edu/studios/1525840/. Siellä on tätä kirjoittaessani jo 40 ohjelmointiprojektia jaettuna! Koodiaapinen-studiossa on jo paljon hienoja juttuja tehtynä, vaikka vasta aloitimme ohjelmoinnin opiskelut. Mahtavaa!

Vertaistukea

Koodiaapinen-MOOCissa käytämme alustana Eliademyä. Eliademyn keskustelualueella kurssilaiset voivat esittää kysymyksiä ja ajatuksiaan sekä auttaa toinen toisiaan pulmatilanteissa. Osallistuminen keskustelualueelle on ollut varsin aktiivista ja kurssilaiset ovat ottaneet myös tämän välineen hyvin käyttöön.

Mukaan ehtii vielä

Kurssille ehtii vielä mukaan. Vaikka kurssi jo alkoi 10.10., niin kaikki tehtävät voi palauttaa kurssin loppuun 29.11.2015 asti.

Article by Tero Toivanen / Pohdintaa / mooc, opettajan opas, ops2016, scratch 2 kommenttia

Tilaa uutiskirjeemme

Kommentit

  1. Hanna Hammar sanoo

    28 helmikuun, 2016 12:39 pm:ssa

    Suoritan koodiaapinen-kurssia, enkä onnistu suorittamaan Kommentoi muiden ajatuksia -osioita. Vaikka olen kommentoinut monta kertaa ja aina tallentanut, niin silti osiot eivät tule suoritetuiksi. Mistä tämä johtuu?

    Vastaa
    • Tarmo Toikkanen sanoo

      7 huhtikuun, 2016 5:09 pm:ssa

      Hei! Eri tehtävien pisteet tulevat näkyviin viiveellä etenkin kommentointitehtävissä. Asiaa on puitu kurssin keskustelualueella, joten sieltä löydät lisätietoja. Pääohje kuitenkin on, että ei pidä huolestua, vaikka pisteet eivät välittömästi näykään kurssialustalla. Ne tulevat ajallaan.

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään