• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

6 lokakuun, 2015

Sokeakin oppilas voi koodata – muttei graafisessa ympäristössä

Ensi syksystä alkaen alakoulussa pitäisi oppia ohjelmoimaan graafisella ohjelmointiympäristöllä, kuten Scratchillä. Mutta miten näkövammainen oppilas huomioidaan? OPSin teksteissä ei mitenkään. Onneksi Tuukka Ojala on huomannut tämän epäkohdan ja avannut ongelmakenttää blogissaan otsikolla Tasavertaista koodausta perusopetukseen.

Tuukka teilaa nopeasti eriyttämisen ja avustajan käyttämisen toteamalla, että ne olisivat ”oikeusmurha jokaista sokeaa peruskoululaista kohtaan”. Tuukan ehdotukset:

  1. Visuaalisten tuotosten sijaan oppilaat voivat tuottaa äänianimaatioita.
  2. Visuaalisen ohjelmointiympäristön sijaan on käytettävä saavutettavaa ohjelmointiympäristöä, jollainen on mm. tekstuaalinen ohjelmointi. Koodin kirjoittamisen syntaktisesti oikein on kuitenkin lisähaaste, joka OPSissa tulee vasta yläkoulun puolella vaatimukseksi. Pitäisi siis löytää väline ja kieli, jonka käyttö on riittävän yksinkertaista.
  3. Fyysiset rakennussarjat, joilla voi fyysisiä palikoita järjestelemällä oppia koodauksen periaatteita.

Vielä on aikaa ratkaista nämäkin ongelmat.

Article by Tarmo Toikkanen / Pohdintaa / graafinen ohjelmointi, näkövamma, saavutettavuus Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään