Ensi syksystä alkaen alakoulussa pitäisi oppia ohjelmoimaan graafisella ohjelmointiympäristöllä, kuten Scratchillä. Mutta miten näkövammainen oppilas huomioidaan? OPSin teksteissä ei mitenkään. Onneksi Tuukka Ojala on huomannut tämän epäkohdan ja avannut ongelmakenttää blogissaan otsikolla Tasavertaista koodausta perusopetukseen.
Tuukka teilaa nopeasti eriyttämisen ja avustajan käyttämisen toteamalla, että ne olisivat ”oikeusmurha jokaista sokeaa peruskoululaista kohtaan”. Tuukan ehdotukset:
- Visuaalisten tuotosten sijaan oppilaat voivat tuottaa äänianimaatioita.
- Visuaalisen ohjelmointiympäristön sijaan on käytettävä saavutettavaa ohjelmointiympäristöä, jollainen on mm. tekstuaalinen ohjelmointi. Koodin kirjoittamisen syntaktisesti oikein on kuitenkin lisähaaste, joka OPSissa tulee vasta yläkoulun puolella vaatimukseksi. Pitäisi siis löytää väline ja kieli, jonka käyttö on riittävän yksinkertaista.
- Fyysiset rakennussarjat, joilla voi fyysisiä palikoita järjestelemällä oppia koodauksen periaatteita.
Vielä on aikaa ratkaista nämäkin ongelmat.
Vastaa