• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

11 lokakuun, 2015

Tuloksia MOOCin ensimmäisiltä 30 tunnilta

Nyt kun MOOC on ollut käynnissä 30 tuntia, on hyvä hetki kertoa ensivaikutelmista. Tähän mennessä jo 60 opettajaa on suorittanut ensimmäisen jakson tehtävät, vaikka aikaa on siis lähes 2 viikkoa. Taustakyselyyn on vastannut 150 osallistujaa ja tutkimuskyselymmekin on kerännyt 78 vastausta.

Tähän mennessä suoritukset ovat jakautuneet eri linjoihin näin: 40% ScratchJr, 40% Scratch ja 20% Racket. Muutama on selvinnut viikkotehtävistä alle puolessa tunnissa, muutama on käyttänyt niihin yli 4 tuntia. Suurin osa on selvinnyt teoriasta, työkalujen käyttöönotosta ja harjoitusten tekemisestä noin tunnissa.

Sanallisen palautteen lukeminen on ollut erityisen ilahduttavaa. Tässä muutama lainaus ensimmäisten tuntien palautteesta.

Racket-linja:

Teoriaosio ja taustamateriaalit olivat mielestäni selkeät ja niiden avulla oli helppo edetä, ottaen huomioon, että kokemusta minulla ei ennestään juurikaan ollut.

Hyviä ja opettavaisia harjoituksia. Palautettavan tehtävän kuvan keksiminen oli ehkä vaikein osa tehtävää. Kun sopiva kuva oli löytynyt, toteuttaminen oli mukavaa.

Scratch-linja:

Oivallinen, teoria alkoi riittävän alkeista. Huomasin teorian välttämättömyyden; kun koetin tehdä tehtäviä lukematta huolella teoriaa ensin, meni yrittämiseksi ja erehtymiseksi moneen kertaan. Kun ensin lukee teorian huolella, niin aivot ”virittyvät oikealle taajuudelle” tehtävien tekoa varten.

Tehtävät olivat noviisillekin helposti toteutettavia ja etenkin johtivat oivallukseen, että mitään ei pidä pitää itsestäänselvyytenä. Tehtävät herättivät paljon ideoita ja innostivat kokeilemaan myös muita toimintoja. Hiukan jäi epäselväksi (heti itse asioita soveltaessa), että voiko lauseita kirjoittaa rinnakkain niin, että tapahtuisivat samanaikaisesti vai onko ainoa mahdollisuus tehdä asiat järjestyksessä.

ScratchJr-linja:

Tykästyin tehtävästä todella. Ohjelma oli ihanan helppokäyttöinen ja visuaaliselta ilmeeltään houkutteleva. Oma 3-vuotiaani innostui ohjelmasta myös, ja halusi olla auttamassa äitiä tehtävien teossa. Aion ehdottomasti ladata ScratchJr:n luokkamme käytössä oleville iPadeille ja hyödyntää sitä oppitunneilla. Tehtävä oli helppo, mutta ei missään nimessä liian helppo. Tehtävä avasi hyvin ohjelman käyttöä saamatta kuitenkaan aikaan liiallista tuskastelua.

Ohjelmointia alakouluun -opettajan opaskin mainittiin erikseen, vaikka se onkin osana Scratch- ja ScratchJr-linjonen palautetta:

Pidin Ohjelmointia alakouluun-oppaan luvuista. Erityisesti ops ja sanasto osuudet olivat hyviä. Ops osio antoi paljon ajattelemisen aihetta.

Kaikki palaute ei tietenkään ole pelkkiä kehuja. Mukana on todella arvokasta tietoa ongelmakohdista ja epäselvyyksistä. Näitä katsomme etenkin näin jakson alussa tarkasti ja korjaamme materiaaleja lennossa, jotta myöhemmin materiaaliin tutustuvilla polku on edeltä menneiden palautteen perusteella tasoitettu.

Ja mukaan kurssillehan ehtii vielä! Tässä on kaksi viikkoa tehdä ensimmäisen jakson tehtävät. Kuten yksi kurssilaisemme, joka houkutteli viikonloppuna viisi kollegaansa mukaan:

Tämä on vasta ensimmäinen päivä ja ensimmäinen kokeilu, joten kaikki on uutta. Aion jatkaa vielä appsilla ’leikkimistä’ , koska aikaahan tässä on ennen varsinaisia uusia tehtäviä!
Alustuksesta tuli ideoita ja oivalluksia siitä, että monet vanhat tutut leikit toimivat ohjelmoinnin harjoittelussa koulussa pienten oppilaiden kanssa. Koulumme apulaisrehtorina pyrin viemään ajatuksia myös laajemmin työyhteisöön ja ilokseni sain ainakin viisi opettajaani mukaan tälle kurssille! Olen heistä ylpeä!

Talkooväen puolesta jo tässä vaiheessa kiitän kurssilaisia ja palautteen antajia. On aivan valtavaa nähdä, että lähes nollabudjetilla voimme talkoovoimin rakentaa jotain, jolla saadaan tuhansille opettajille uusia näkökulmia ja käytännön työvälineitä sekä rohkeutta ottaa uusi toimintatapa koulutyössä käyttöön. Vähän vaikuttaa siltä, että moni kurssilaisista tuskin odottaa syksyyn 2016, vaan koodausta alkaa koulutyössä näkyä jo ennen joululomia.

PS. Kurssin käynnistyttyä on viikonlopun aikana kurssille ilmoittautunut yli 150 osallistujaa lisää. Tervetuloa!

Article by Tarmo Toikkanen / Nostot, Uutiset / mooc, palaute Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään