• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

15 lokakuun, 2015

Vieraskynä: Matematiikka on taideaine

Yksi hyvä perustelu ohjelmoinnin mukaanottoon koulussa on, että se mahdollistaa matematiikassakin luovan työskentelyn ja itsensä ilmaisun, siis matemaattisen työskentelyn. Tätä kuvasi hienosti Petri Salmela Facebookissa.

Trigonometriaa oppii piirtelemällä tämäntapaisia kuvioita ohjelmakoodin avulla. Kulmien merkitys selviää, kun näkee käytännössä niiden seuraukset.
Trigonometriaa oppii piirtelemällä tämäntapaisia kuvioita ohjelmakoodin avulla. Kulmien merkitys selviää, kun näkee käytännössä niiden seuraukset.

Lähtökohta keskustelulle oli ”A Mathematician’s Lament”-essee (PDF), jonka tarinassa piirtämisen opetusta järjestetään samalla tavalla kuin matematiikan opetusta näkee järjestettävän. Suora lainaus Petri Salmelalta:

Esseessä kuvaillaan, miten matematiikka on taideaine ja miten sitä opetetaan kouluissa aivan väärin ja väärällä asenteella. Ohjelmointi on (matematiikan osa-alueena) myös taidetta ja sellaisena sitä pitäisi muistaa opettaa. Erityisesti lapsille.

Kun puhutaan ”koodauksesta” alakoulutasolla, pitäisi (myös niiden opetusta antavien opettajien) ymmärtää opetuksen päämäärä. Se ei ole tuottaa taitavia koodareita vaan opettaa ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja. Itse asiassa samat taidot, joita pitäisi jo nyt opettaa matematiikan opetuksessa. Taitoja, joita tarvitaan aivan muilla elämän osa-alueilla. Muun muassa, kannattaako lähetä käymään ratkaisuavaruutta läpi silmukalla vaihtoehto kerrallaan, vai miettimällä hetki ja löytämällä ratkaisu päättelemällä.

Toivon, että tässä koodausinnostuksessa ei nyt tehdä samoja virheitä, jotka on tehty matematiikan opetuksen kanssa. Matematiikan opetus on valitettavasti typistynyt temppuvalikoimien keräämiseksi ja niiden (algoritmien) suorittamiseksi. Kun sen pitäisi opettaa taitoja, joilla luodaan ja keksitään niitä ”temppuja” (algoritmeja). Pelkään vaan, että suuri osa opettajista ei tätä tajua ja koodauksen kanssa tehdään sama virhe kuin matematiikan kanssa. Lopputuloksena se, että ekalla luokalla niin innokkaat oppilaat parin vuoden jälkeen vihaavat matematiikan lisäksi ohjelmointia.

PS. Usein tuon ”koodaamisen” yhteydessä käytetään nimitystä ”ohjelmoinnillinen ajattelu” (Computational thinking). Itse näen, että suurin osa tuosta on sellaista, mistä on vanhastaan käytetty nimitystä ”matematiikka”. Siis ennen kuin koulumatematiikka supistui laskennoksi.

Sama pelko on meilläkin, että koodaus mokataan tylsäksi samalla tavalla kuin matematiikkakin. Koodiaapisessa päätavoitteemme on, että näin ei kävisi. Ja tosiaan, vaikka ”koodaus”-termiä nyt viljellään, kyse ei ole pelkästä ohjelmoinnista vaan juuri computational thinking -taidoista, jotka OPSissa on suomennettu termillä algoritminen ajattelu.

Article by Tarmo Toikkanen / Pohdintaa / algoritmit, koodaus, matematiikka Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään