• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

15 tammikuun, 2016

Koodiaapisen palaute- ja tutkimusaineistot on julkaistu

Lupasimme jo syksyllä 2015, että julkaisemme kaiken keräämämme aineiston avoimena tietona kenen tahansa käytettäväksi. Syksyn 2015 MOOCin osallistujille annettujen kyselyiden tulokset on nyt julkaistu Githubissa avoimella lisenssillä.

Kaikki aineistot on julkaistu CSV-muotoisina, joka aukeaa millä tahansa taulukkolaskentaohjelmalla. Aineistot on anonymisoitu eli niistä on poistettu vastaajien henkilötiedot ja yhteystiedot. Julkaistuna on seuraavat neljä taulukkoa:

  • koodiaapinen-taustakysely-anonymisoitu.csv: Kurssin alussa tehty taustakysely, n=1001
  • koodiaapinen-palautekysely-anonymisoitu.csv: Kurssin lopussa tehty palautekysely, n=228
  • koodiaapinen-tutkimuskysely-osa1-anonymisoitu.csv: Kurssin alussa tehty asennekysely, n=333
  • koodiaapinen-tutkimuskysely-osa2-anonymisoitu.csv: Kurssin lopussa tehty asennekyselyn toisto, n=117

Taustakyselyssä on selvitetty osallistujien demografisia tietoja, odotuksia kurssilta sekä aikaisempaa kokemusta MOOCeista tai koodaamisesta.

Palautekyselyssä kysytään perusteellisesti eri tulokulmista osallistujien kokemuksista kurssilla. Kysymme mm. heitä motivoineista tekijöistä sekä syistä kurssin keskeyttämiseen. Osa palautekysymyksistä on kohdistettu nimenomaan Racket-linjaa seuranneille, muuta kaikille.

Tutkimuskyselyssä selvitettiin osallistujien ennakkoasenteita ohjelmoinnin opetukseen sekä kokemuksia eri ohjelmointivälineistä. Tutkimuskyselyn toisessa osassa kysyttiin ensimmäiseen osaan vastanneilta uudelleen heidän asenteistaan.

Kussakin tiedostossa on ID-sarakkeessa numero, jos sama henkilö on vastannut johonkin toiseen kyselyyn. Näin on mahdollista yhdistää saman henkilön vastaukset toisiinsa.

Emme ole vielä tarkemmin analysoineet tuloksia, mutta nopeasti voisi todeta, että kun kysyimme, kuinka todennäköisesti osallistujat suosittelisivat kurssia muille, saimme Net Promoter-pisteiks 78%, mikä on todella korkea luku. Asteikolla 0-10 keskiarvo on 9,14.

Aineistoja saa vapaasti hyödyntää lisenssin mukaisesti. Jos aikomuksenne on käyttää aineistoja tieteellisessä tutkimuksessa (vaikkapa gradujen aineistona), suosittelen, että otatte ensin yhteyttä tarmo.toikkanen ät aalto.fi, jotta voimme varmistaa, ettei useampi taho lähde tekemään päällekkäistä työtä. Jo nyt on pari gradua näistä aineistoista tekeillä.

Aineistoja saa myös siivota ja yhtenäistää. Pull requestit ovat tervetulleita.

PS. Kevään 2016 Koodiaapinen-MOOC alkaa 22.2.2016. Ilmoittautuminen avataan lähiaikoina.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutiset / avoin data, data, kyselyt, tietoaineistot Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään