• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

19 huhtikuun, 2016

Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta

Vuoden suurin opetusteknologiatapahtuma on ITK, jossa Koodiaapinen oli myös mukana. Tässä tärkeimmät kuulumiset.

Koodiaapinen oli järjestämässä Koodin viemää -teemaseminaaria yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa. Tilaisuus oli yleisömenestys ja meillä järjestäjilläkin oli hauskaa! Oli todella hienoa tavata lukuisia opettajia, jotka ovat Koodiaapisen MOOCissa opiskelemassa aihetta.

Sun kasvosi on jostain tutut…. Hetkinen, sähän olet mun ope Koodiaapisessa!”

Illalla kävimme pokkaamassa palkinnon vuotuisessa eEemeli-kilpailun finaaligaalassa, jossa Koodiaapinen-MOOC voitti kunniamaininnan:

Talkoovoimin aloitetun massiivisen avoimen verkkokurssin yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja kustannustehokkuus on aivan omaa luokkaansa. Toivomme tämän toteutuksen toimivan innostavana esimerkkinä muillekin yhdessätekemisen, vertaisoppimisen ja avoimen jakamisen voimasta.” (perustelut kunniakirjasta)

Seuraavaksi kuvasaalista ITK-päivien ajalta.

15 minuutin tauon aikana poistimme tylsät tuolirivit ja korvasimme ne torimaisella asetelmalla, jossa Koodiaapinen, Innokas-verkosto ja Koodikerho esittelivät toimintaansa. Yleisö odottelee malttamattomana sisäänpääsyä.
Koodin viemää -teemaseminaari on alkamassa. 15 minuutin tauon aikana poistimme tylsät tuolirivit ja korvasimme ne torimaisella asetelmalla, jossa Koodiaapinen (vasemmalla), Innokas-verkosto (oikealla ylhäällä) ja Koodikerho (oikealla alhaalla) esittelivät toimintaansa. Yleisö odottelee malttamattomana sisäänpääsyä.
Ja tältä tilanne näytti muutaman minuutin päästä, kun päästimme yleisön sisään. Jarmo, olisimme taas tarvinneet isomman salin.
Ja tältä tilanne näytti muutaman minuutin päästä, kun päästimme yleisön sisään. Jarmo, olisimme taas tarvinneet isomman salin.
Vuokko Kangas kertoi ScratchJr-linjasta ja välineestä.
Vuokko Kangas kertoi ScratchJr-linjasta, Scratchista, alakoulun arjesta ja MOOC-opiskelijoiden hienoista luomuksista.
Tero kertoi Scratchista, MOOCista ja luultavasti myös Snapista ja pelaajaoppimisesta innokkaasti, kuten aina.
Tero kertoi Scratchista, MOOCista ja luultavasti myös Snapista ja pelaajaoppimisesta innokkaasti, kuten aina.
Tiina Partanen avasi matematiikan opiskelun uusia mahdollisuuksia Racket-kielen siivittämänä.
Tiina Partanen avasi matematiikan opiskelun uusia mahdollisuuksia Racket-kielen siivittämänä.
Koodin viemää -teemaseminaarissa Arto Vihavainen ja Tarmo Toikkanen pohtivat jo tiukasti tulevaisuutta. Mutta mikä kuva näkyy taustalla? Mistä on kyse?
Koodin viemää -teemaseminaarissa Koodiaapisen Python-linjan vetäjä Arto Vihavainen ja Tarmo Toikkanen pitivät vakavan pikapalaverin. Mutta mikä kuva näkyy Arton takana? Mistä on kyse?

 

Kuvassa kaikki eEemeli 2016 -kilpailun finalistit. Voittaja Qridi keskellä edessä. Koodiaapisen Tarmo Toikkanen hassussa ITK-hatussa.
Kuvassa kaikki eEemeli 2016 -kilpailun finalistit. Voittaja Qridi keskellä edessä. Koodiaapisen Tarmo Toikkanen hassussa ITK-hatussa.
eEemeli-gaalan jälkeen saimme ryhmäkuvaan alkuperäisen Koodiaapinen-talkooväen. Vasemmalta: Tarmo Toikkanen, Vuokko Kangas, Tero Toivanen ja Tiina Partanen.
eEemeli-gaalan jälkeen saimme ryhmäkuvaan alkuperäisen Koodiaapinen-talkooväen. Vasemmalta: Tarmo Toikkanen, Vuokko Kangas, Tero Toivanen ja Tiina Partanen.

ITK:ssa oli toki paljon muutakin katsottavaa ja keskusteltavaa. Koodaukseen löytyi muutamia lähtöjä, mutta paljon enemmän olivat MOOCit eri muodoissaan esillä. Pyrimme Koodiaapisenkin kokemukset eri alustoista jakamaan siten, että muut MOOCien käynnistelijät voivat oppimastamme hyötyä.

Kiitokset eEemeli-kilpailun tuomaristolle, jonka antaman tunnustuksen voimin on hyvä jatkaa kevään Koodiaapinen-MOOC loppuun asti ja alkaa miettiä syksyn toteutusta. Toivomme, että parhaillaan harkinnassa oleva rahoitushakemuksemme OPH:lle saa myönteisen päätöksen (vink, vink).

Talkoovetäjän puolelta suurkiitos ensisijaisesti meidän vapaaehtoisille linjavetäjillemme. Tero, Tiina ja Vuokko tekevät MOOCia pääsääntöisesti omalla ajallaan. Kiitokset IT-kouluttajat ry:lle ja TIVIA ry:lle Koodiaapisen käynnistämisestä, Aalto-yliopistolle koordinointi- ja viestintätuesta, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiölle kevään MOOCin tukemisesta sekä Innokas-verkostolle ja Tiina Korhoselle tuloksellisesta ja ketterästä yhteistyöstä.

Article by Tarmo Toikkanen / Nostot, Uutiset / itk, konferenssi Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään