Markus Översti toimii Jokirannan koulussa matematiikan, fysiikan ja tietotekniikan opettajana. Tietotekniikan puolella ohjelmointikurssit ovat olleet tärkeitä jo pitkään. Keväällä 2015 oppilaat rakentelivat Arduinolla tekniikan ja käsityön projekteja. Markus haluaa nähdä, että oppilaat oppivat pilkkomaan ongelmia pienempiin palasiin ja ratkaisemaan niitä yksi kerrallaan. Samoin työnjako tiimissä, jossa eri oppilaat tekevät eri asioita, on arvokas oppi. Ja ne pojat, […]
Levottomatkin oppilaat ovat täysillä mukana – Sirpa Tikkala kertoo koodauksesta
Sirpa Tikkala on käyttänyt opetuksessa Koodaustuntia ja ScratchJr:ää, jolla oppilaat ovat tehneet omia koodinpätkiä. Motivointi ei ole koskaan ollut ongelma – oppilaat tulevat jopa kysymään, miten voivat kotona tehdä näitä samoja juttuja. Looginen ajattelu kehittyy, kun ruudulla näkyvä hahmo ei teekään kuten halutaan. Erityisen hienoa on se, että ne oppilaat, jotka normaalisti eivät jaksa paikoillaan olla […]
Mielikuvitus näkyväksi ja omien rajojen ylittämistä – Virpi Takkinen kertoo koodauksesta
Virpi Takkinen Kastellin yläkoulusta on hyvällä menestyksellä käynyt Kodun tutoriaaleja läpi, joiden avulla oppilaat nopeasti pääsevät tuottamaan omia pelejään. Ohjelmointi mahdollistaa mielikuvituksen käytön ja näkyvämmäksi tekemisen ja kannustaa oppilaita itse haastamaan omat rajansa.