Yksi hyvä perustelu ohjelmoinnin mukaanottoon koulussa on, että se mahdollistaa matematiikassakin luovan työskentelyn ja itsensä ilmaisun, siis matemaattisen työskentelyn. Tätä kuvasi hienosti Petri Salmela Facebookissa.
Sokeakin oppilas voi koodata – muttei graafisessa ympäristössä
Ensi syksystä alkaen alakoulussa pitäisi oppia ohjelmoimaan graafisella ohjelmointiympäristöllä, kuten Scratchillä. Mutta miten näkövammainen oppilas huomioidaan? OPSin teksteissä ei mitenkään. Onneksi Tuukka Ojala on huomannut tämän epäkohdan ja avannut ongelmakenttää blogissaan otsikolla Tasavertaista koodausta perusopetukseen.
Kurkista MOOCin kulisseihin, Tero Toivanen opastaa
Tero Toivanen rakentaa Koodiaapinen-MOOCin alakoulun osuutta (3.-6. luokka-aste). Voit lukea hänen blogistaan materiaalin rakenteesta, tausta-ajatuksesta sekä aineiston kehitysprosessista. Tarjolla on materiaalit Scratch-ympäristön kahdelle eri versiolle, koska toinen toimii selaimessa ja toinen tablet-laitteissa. Kuvio on siis himpun monimutkainen, koska eri laitealustat vaativat vähän eri ratkaisuja. PS. Syksyn MOOCiin on ilmoittautunut jo yli 500 osallistujaa.