Koodiaapisen Kirjastoon tulevat keskeiset lukemistot ja harjoitukset, joiden avulla opettaja voi tutustua suomen kielellä koodaamiseen ja sen merkitykseen koulutyössä.
Koodiaapinen ScratchJr Koodiaapinen Scratch Koodiaapinen Racket
Alkeisopetus: ScratchJr
ScratchJr on tablet-laitteissa toimiva esiopetukseen soveltuva visuaalinen ohjelmoinnin harjoitteluympäristö. Suosittelemme sitä käytettäväksi esikoulussa ja koulussa 1. ja 2. luokalla. Vuokko Kangas (Oulun normaalikoulu) on laatinut kurssipaketin, joka on käytössä kevään 2016 MOOCissa mutta soveltuu myös itsenäiseen opiskeluun: Koodiaapinen ScratchJr.
Alakoulu: Scratch-klubi
Scratch on tietokoneiden selaimessa tai erillisenä ohjelmana toimiva visuaalinen ohjelmointiympäristö. Suosittelemme sitä käytettäväksi alakoulussa luokilla 3-6. Tero Toivanen (Kilonpuiston koulu, Espoo) on laatinut erillisen Scratch-klubin osoitteessa scratch.koodiaapinen.fi sekä kevään 2016 MOOCissa käytettävän kurssipaketin: Koodiaapinen Scratch.
Yläkoulu: Racket
Racket on tekstuaalinen ohjelmoinnin opetteluun suunniteltu ohjelmointiympäristö. Suosittelemme sitä käytettäväksi yläkoulussa luokilla 7-9. Tiina Partanen (Lielahden koulu Tampereella) on laatinut Koodausta kouluun -materiaalipaketin osoitteessa racket.koodiaapinen.fi sekä kevään 2016 MOOCIssa käytettävän kurssipaketin: Koodiaapinen Racket.
Ohjelmointia alakouluun, opettajan opas
Opas valmistuu keväällä 2016. 10.10. alkavan verkkokurssin osallistujat pääsevät tutustumaan oppaan vedokseen jo syksyllä 2015.
Muut materiaalit
Olemme kartoittaneet koodausaiheisia suomenkielisiä esimerkkejä, harjoitteita, oppiainekohtaisia sovellutuksia ja muuta opettajaa hyödyttävää aineistoa.
Voit rajata alla olevaa luetteloa kirjoittamalla avainsanoja. Kokeile vaikka seuraavia: materiaali, työkalu, app, toimija, esimerkki. Jos haluat täydentää luetteloa, lähetä meille oma vinkkisi. Voit myös tarkastella google-laskentataulukkoa, josta tämä luettelo tuotetaan.