Tervetuloa Racket-kurssin jaksolle 3
1. Opiskeltava sisältö
Racket-kurssin jaksolla 3. syvennämme sekä funktioiden, että ehdollisen suorittamisen tietoja ja taitoja. Tutustumme valintalauseeseen sekä Boolean operaattoreihin. Opettelemme myös kirjoittamaan testitapaukset ENNEN funktion koodaamista. Tätä menetelmää kutsutaan ”funktion suunnitteluportaiksi” ja se auttaa ongelman ymmärtämistä ja helpottaa siten myös sen ratkaisemista. Tällä viikolla tutustumme myös Racket:in animaatio-ominaisuuksiin ja opimme jakamaan ohjelman WeScheme:n avulla.
Tämän jakson tehtävät kannattaa tehdä kahdessa osiossa:
- videot 1-4 ja tehtävät A
- videot 5-7 ja tehtävät B
Kuuntele videot ja koodaa itse samalla esimerkkejä niin asiat avautuvat paremmin.
1. Funktion suunnitteluportaat (osa 1) (7:22 min) | https://youtu.be/GJShFsMybL0 |
2. Funktion suunnitteluportaat (osa 2) (6:53 min) | https://youtu.be/JWGYNNFy_6c |
3. Boolean operaattorit (2:42 min) | https://youtu.be/7q5PqwFCb9Y |
4. Valintalause (6:08 min) | https://youtu.be/Adi3K9LyGFE |
5. Sovellukset : Piilokuva (4:58 min) Lataa videolla käytetty tehtävätiedosto: Piilokuva A |
https://youtu.be/dvA30L3ZeQg |
6. Sovellukset : Animaatio (5:10 min)
Lataa videolla käytetty tehtävätiedosto: Kuva-animaatio |
https://youtu.be/Ur-oy0TOezo |
7. Jakaminen WeScheme:llä (1:39 min) | https://youtu.be/gxMe4siMB0g |
Videoita täydentävät diat
2. Harjoitustehtävät
Tällä viikolla harjoittelemme Boolean operaattoreita ja valintalausetta ensin tavallisten funktioiden avulla. Koska logiikka on vaikea aihepiiri, käytämme funktion suunnitteluportaita, eli kirjoitamme testitapaukset ennen funktion koodaamista. Tämä helpottaa suuresti koodin kirjoittamista. Harjoittele Boolean operaattoreita, valintalauseita sekä funktion suunnitteluportaita seuraavien tehtävien avulla:
A) Boolean operaattorit, valintalause ja funktion suunnitteluportaat:
Perustehtävät
Lisätehtävät
- Kolmiotehtävät B (Pythagoraan lause)
- Koodaa Liikennevalot
B) Interaktiiviset ohjelmat
Perustehtävät
Lisätehtävät
Yritä ratkaista tehtävät ensin itse mutta, jos seinä nousee vastaan, voit katsoa malliratkaisuja Koodausta kouluun – opettajan materiaalista (4B valintalause).
3. Palautettava koodaustehtävä
Tällä viikolla palautettava koodaustehtävä on jonkinlainen animaatio tai hiirisovellus. Käytä tehtävän koodaamiseen ehto- tai valintalausetta, vertailuoperaattoreita ja/tai Boolean operaattoreita sekä vähintään yhtä omaa kuvafunktiota. Tällä viikolla sinun ei tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä vaan voit aivan hyvin katsoa mallia malliratkaisuista (Piilokuva A ja B, Kuva-animaatio ja Ufo-animaatio) ja jatkaa siitä eteenpäin tehden oman sovellusversiosi.
Tällä viikolla kaikki palauttavat valmiin sovelluksen WeScheme:n kautta. Saat itse päättää jaatko pelkän valmiin sovelluksen vait jaatko työn myös niin, että muut kurssilaiset pääsevät katsomaan koodiasi. Kannustan teitä jakamaan myös koodin, hyvät ideat kannttaa laittaa kiertoon niin me kaikki opimme enemmän!
Palauta linkki sovellukseesi tehtävän ohjeiden mukaisesti. Olisi myös mukava, jos liittäisit mukaan myös yhden ruudunkaappauskuvan ohjelmastasi, niin palautusseinää olisi helpompi seurata (tietäisi minkä linkin on jo käynyt tutkimassa). Ruudunkaappauksen voit tehdä Windows:issä käyttämällä esim. leikkaustyökalua.
Muista taas, että älä haukkaa liian isoa palaa, sovelluksen ei tarvitse olla iso tai monimutkainen. Älä vertaa omaa suoritusta muiden suorituksiin vaan ole ylpeä siitä mitä sait aikaan! Muista, että jos funktion koodaamisessa ”lyö tyhjää” käytä apuna funktion suunnitteluportaita!
4. Ongelmia
Ohjelmointi voi alussa tuntua vaikealta, koska oppimiskäyrä on ”ei lineaarinen”. Tässä hyvä artikkeli aiheesta!