• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Racket-kurssi / Racket MOOC – 5. jakso

Racket MOOC – 5. jakso

Tervetuloa Racket-kurssin jaksolle 5

1. Opiskeltava sisältö

Racket-kurssin jaksolla 5. ja 6. opimme käsittelemään tietoa listojen muodossa. Listat mahdollistavat tehokkaan tavan käsitellä isoa määrää tietoa pienellä määrällä koodia. Listoja voidaan käsitellä kahdella eri tavalla: rekursiivisten funktioiden avulla (jakso 5.) tai Higher Order – funktioiden avulla (jakso 6.). Jaksossa 5. opitaan lisäämään kuvia koodin sekaan ja jaksossa 6. opitaan piirtämään Turtle – grafiikkakuvia.

Voit tehdä joko molemmat jaksot (5. ja 6.) tai valita vain toisen. Koska molemmat jaksot käsittelevät listoja, riittää että tutustut listoihin yhden jakson puitteissa (kurssi on suunniteltu niin, että yhden jakson voi halutessaan jättää väliin).

Tämän jakson tehtävät voidaan tehdä kahdessa eri osassa:

  • videot 1-3 ja tehtävät A
  • video 4 ja tehtävät B

Kuuntele videot ja koodaa itse samalla esimerkkejä niin asiat avautuvat paremmin.

Videot
1. Listat (6:19 min) https://youtu.be/fDkCXReFpOk
2. Listan käsittely rekursiivinen (osa 1) (5:52 min) https://youtu.be/kU0gT9uNIgY
3. Listan käsittely rekursiivisesti (osa 2) (7:38 min) https://youtu.be/ysYOO4w472c
4. Tietokilpailupeli listan avulla (12:01 min) https://youtu.be/iXJuAiZu5cg

Videoita täydentävät diat

Racket MOOC – jakso 5 from Tiina Partanen

2. Harjoitustehtävät

A) Listat ja rekursio

Harjoittelemme listan ”syömistä” rekursiivisesti:

Perustehtävät:

  • Keskiarvo tai Hinnan alennus/korotus (samat kuin videolla)
  • Uusien työparien arpomisohjelma

Lisätehtävät:

  • Death Star

Yritä ensin itse mutta jos ei onnistu, katso esimerkkiratkaisut täältä.

B) Interaktiiviset ohjelmat

Tässä osiossa tutustutaan siihen miten listoja voi käyttää interaktiivisten ohjelmien kanssa.

Perustehtävät:

  • Tunnistuspeli

Lisätehtävät:

  • Valintapeli

Jos tuntuu, että pelitehtävien tekeminen on liian haastavaa voit tutustua malliratkaisuihin suoraan ja lähteä muokkaamaan niiden pohjalta palautettavaa koodaustehtävää.

3. Palautettava koodaustehtävä

Tämän jakson palautettava harjoitustyö on jonkinlainen tietokilpailupeli (tunnistuspeli, valintapeli) tai muu ohjelma, jossa käytetään listoja, kuvia sekä rekursiota. Voit myös tehdä sellaisen pelin, jossa on molempia kysymystyyppejä sekaisin (haastavampi!). Jaa ohjelmasi WeScheme:n kautta (katso ohje kuvien siirtämiseen Google-driveen viimeiseltä videolta).

4. Ongelmia

Kysy rohkeasti apua kurssin keskustelufoorumilla.

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2023 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään