• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Racket-kurssi / Racket MOOC – 7. jakso

Racket MOOC – 7. jakso

Tervetuloa Racket jaksolle 7.

Huom! Video on kuvattu syksyn kurssia varten, joten siinä puhutaan viikosta 6, tällä kurssilla on tietysti käynnissä jo jakso 7.

1. Opiskeltava materiaali ja palautettava tehtävä

Kurssin viimeisen jakson tavoite on sisäistää, avata ja konkretisoida se mitä OPS2014 sanoo ohjelmoinnin opettamisesta ja miettiä pedagogisia ratkaisuja ohjelmoinnin opettamiseen. Tarkoitus on siis reflektoida kaikkea sitä mitä olet kurssin aikana oivaltanut, pohtia niitä kysymyksiä jotka ovat heränneet ja suunnitella ensimmäisiä askeleita ohjelmoinnin opettamiseen.

Viikon opiskeltava materiaali on oheisissa dioissa. Tutustu materiaaliin ja valitse palautettava harjoitus sen mukaan mistä on sinulle itsellesi eniten hyötyä. Palautettava tehtävä voi sisältää tekstin ja kuvien lisäksi myös koodia. Voit tehdä tehtävän tekstinkäsittelyohjelmalla (esim. Word) ja palauta sen PDF-muodossa, jotta sen aukaiseminen onnistuu kaikilla laitteilla. Jaa tehtävään mahdollisesti sisältyvä koodi mieluiten erillisenä *.rkt – tiedostona Google-driven kautta tai käytä WeScheme:ä. Liitä kaikki työhösi liittyvät linkit samaan dokumenttiin. Tehtävän voi tehdä myös kirjoittamalla blogikirjoituksen ja palauttamalla linkin tekemääsi artikkeliin (palautta tässä tapauksessa myös kuvankaappaus blogistasi). Kirjoita lisäksi palautuksen yhteydessä (tekstikenttään) lyhyt kuvaus työsi aihepiiristä/sisällöstä ja tieto siitä onko se A, B vai C-työ. On myös erittäin suotavaa googletella aiheepiiriä ja tutustua siihen mitä maailmalla on kirjoitettu aiheesta. Diplomityön laajuus voisi olla noin 1-3 sivua (A4).

Tehtävän toinen osio on lukea muiden kurssilaisten pohdintoja ja tehtäväideoita ja kommentoida niitä (vapaa tekstimuotoinen vertaisarviointi kolmelle työlle). Vertaisarviointi avautuu ja sulkeutuu samaan aikaan kuin muukin tehtävä (eli siinä ei ole erillistä vertaisarviointiaikaa).

Huom! Jos seuraat kurssia kollegasi kanssa, on täysin sallittua tehdä diplomityö myös yhdessä! Tässä tapauksessa itse työ palautetaan vain kerran A+:aan (yksi ryhmän jäsen tekee sen omissa nimissään), mutta merkitkää PDF:ään selkeästi kaikki muutkin työn tekijät. Koska A+ ei tue ryhmätöitä, joudun antamaan käsipelillä ryhmän muille jäsenille suorituspisteet, joten lähetä minulle lisäksi sähköpostilla ilmoitus ryhmätyöstä (tiina.s.partanen(at)tampere.fi), ja kerro siinä ryhmän kokoonpano (nimet ja sähköpostit) sekä palautetun työn nimi (tiedostonimi tms.). Jokainen ryhmän jäsen tekee vertaisarvioinnin ja kommentoinnin kuitenkin itse.

Racket MOOC jakso 7 from Tiina Partanen

2. Miten tästä eteenpäin?

Jos innostuit Racket – ohjelmoinnista ja haluat olla kehittämässä Koodausta kouluun – materiaalia vielä paremmaksi, liity Koodausta kouluun FB – ryhmään. Siellä saat tietoa materiaalin kehittymisestä, Racket-kursseista ja voit jakaa omia kokemuksiasi Racket – ohjelmointiin liittyen sekä keskustella yleisesti ohjelmoinnin opettamisesta koulussa. Olen luonut myös Koodausta kouluun (Racket) – googleryhmän, jossa voi kysyä teknisempiä, käytännön työssä vastaantulevia ongelmia tai ehdottaa korjauksia tai lisäyksiä materiaaliin.

3. Racket-kouluttajaksi?

Innokasverkoston ja muiden toimijoiden (mm. Osaava-hanke Tampereella) järjestetään opettajien täydennyskoulutusta ohjelmointiin liittyen eri puolilla Suomea. Olisitko kinnostunut ryhtymään Racket-kouluttajaksi? Ilmoita kiinnostuksesi minulle sähköpostilla: tiina.s.partanen(at)tampere.fi. Olisi myös hienoa, jos tämän kurssin innoittamana järjestäisit Racket-alkeet koulutuksen oman ja/tai naapurikoulusi opettajille! Jakamalla osaamista saa itsekin enemmän!

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään