• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / ScratchJr-kurssi / ScratchJr, jakso 2

ScratchJr, jakso 2

Viikon ohjelmointikäsite: Lause,

Uudet taidot: testaus ja  tallennus

Tämä palautevideo on viime vuodelta. Sen katsominen ei ole välttämätöntä, vaan voit siirtyä suoraan varsinaiseen opetusvideoon. Videolla käsitellään vielä viimeviikkoisista tehtävistä nousseita viimevuotisia keskusteluja. Viime vuonna käytimme pohdintatehtävien kokoamiseen Padlet-seinää. Ottakaapa kantaa Piazzassa, kumpi olisi parempi pohdintatehtävien kokoamiseen?

https://youtu.be/Mm94LTY7Ijo

Ja tällä videolla ovat uudet, tämän viikon opittavat asiat:

https://youtu.be/cSHmq77Wpkk

Toisen viikon ohjelmointikäsitteenä ScratchJr-osuudessamme on Lause. Katsomme ensin videon, missä käsittelemme viime viikolla opittujen asioiden ja harjoitustehtävien kautta käsitettä lause, sekä opimme testaamaan ja tallentamaan projektin. Tämän jälkeen tehdään neljä lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan ScratchJr:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Tämä tehtävä palautetaan Padletiin. Lopuksi täytetään vielä toisen viikon palautekysely. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet. Mukana kurssillamme on monia, joille ohjelmointi on aivan tuttua ennestään, mutta tarkoituksenamme olisi, että aivan vasta-alkajatkin ymmärtäisivät, mistä koodauksessa on kyse.

Erilaisia lauseita

Oheisessa taulukossa ovat karkeasti määriteltynä, mitä tämän viikon opittavat asiat vastaavat  ScratchJr:ssä. Koska ScratchJr on aivan omanlaisensa visuaalinen koodaussovellus, asiat eivät ole aivan analogisia, mutta toivon kaavion auttavan asioiden ymmärtämistä.

 

On varmasti hyödyllistä käydä  tutustumassa viikon käsitteeseen ”Lause”  myös  Scratch-linjan materiaalin avulla. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/lause/

Koodaustehtävät

Kirjoita mahdollisimman lyhyt koodi ja testaa jokaista tehtävää esitystilassa.

koodaustehtävä 4

Koodaa kissa liikkumaan vasemmasta alanurkasta oikealle yläviistoon

koodaustehtävä 5

Koodaa kissa liikkumaan eteenpäin puoliväliin taustaa, hyppäämään, ja liikkumaan takaisin

koodaustehtävä 6

Koodaa kissa liikkumaan viisi askelta ja sanomaan Moi! ja siirtymään takaisin alkupisteeseen.

koodaustehtävä 7

Luo uusi kissa, joka on toisen värinen. Tallenna työsi esim. Nimellä ”Kaksi kissaa”

Hienoa! Näiden jälkeen osaat jo tehdä seitsemän erilaista projektia. Näitä koodaustehtäviä ei Tarvitse palauttaa, mutta kannattaa tallentaa ne tabletillesi. Kun poistut koodausnäkymästä, muista poistua aina ”talonäppäimen” kautta, niin viimeisin versio tallentuu koneellesi. Voit testata näitä tehtäviä myös oppilaillasi!

Pedagoginen pohdintatehtävä

Pääset sivun oikeasta ylä- tai alalaidasta palauttamaan pedagogisen pohdintatehtävän. Käy kommentoimassa myös muiden ideoita.

Keskustelualue

Käy kysymymässä kiperiä kysymyksiä ja osallistumassa keskusteluun piazza-keskustelualueella. Viime vuonna käytimme pohdintatehtävien kokoamiseen Padlet-seinää. Ottakaapa kantaa Piazzassa, kumpi olisi parempi pohdintatehtävien kokoamiseen?

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään