Viikon ohjelmointikäsite: Lause,
Uudet taidot: testaus ja tallennus
Tämä palautevideo on viime vuodelta. Sen katsominen ei ole välttämätöntä, vaan voit siirtyä suoraan varsinaiseen opetusvideoon. Videolla käsitellään vielä viimeviikkoisista tehtävistä nousseita viimevuotisia keskusteluja. Viime vuonna käytimme pohdintatehtävien kokoamiseen Padlet-seinää. Ottakaapa kantaa Piazzassa, kumpi olisi parempi pohdintatehtävien kokoamiseen?
https://youtu.be/Mm94LTY7Ijo
Ja tällä videolla ovat uudet, tämän viikon opittavat asiat:
https://youtu.be/cSHmq77Wpkk
Toisen viikon ohjelmointikäsitteenä ScratchJr-osuudessamme on Lause. Katsomme ensin videon, missä käsittelemme viime viikolla opittujen asioiden ja harjoitustehtävien kautta käsitettä lause, sekä opimme testaamaan ja tallentamaan projektin. Tämän jälkeen tehdään neljä lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan ScratchJr:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Tämä tehtävä palautetaan Padletiin. Lopuksi täytetään vielä toisen viikon palautekysely. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet. Mukana kurssillamme on monia, joille ohjelmointi on aivan tuttua ennestään, mutta tarkoituksenamme olisi, että aivan vasta-alkajatkin ymmärtäisivät, mistä koodauksessa on kyse.
Erilaisia lauseita
Oheisessa taulukossa ovat karkeasti määriteltynä, mitä tämän viikon opittavat asiat vastaavat ScratchJr:ssä. Koska ScratchJr on aivan omanlaisensa visuaalinen koodaussovellus, asiat eivät ole aivan analogisia, mutta toivon kaavion auttavan asioiden ymmärtämistä.
On varmasti hyödyllistä käydä tutustumassa viikon käsitteeseen ”Lause” myös Scratch-linjan materiaalin avulla. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/lause/
Koodaustehtävät
Kirjoita mahdollisimman lyhyt koodi ja testaa jokaista tehtävää esitystilassa.
koodaustehtävä 4
Koodaa kissa liikkumaan vasemmasta alanurkasta oikealle yläviistoon
koodaustehtävä 5
Koodaa kissa liikkumaan eteenpäin puoliväliin taustaa, hyppäämään, ja liikkumaan takaisin
koodaustehtävä 6
Koodaa kissa liikkumaan viisi askelta ja sanomaan Moi! ja siirtymään takaisin alkupisteeseen.
koodaustehtävä 7
Luo uusi kissa, joka on toisen värinen. Tallenna työsi esim. Nimellä ”Kaksi kissaa”
Hienoa! Näiden jälkeen osaat jo tehdä seitsemän erilaista projektia. Näitä koodaustehtäviä ei Tarvitse palauttaa, mutta kannattaa tallentaa ne tabletillesi. Kun poistut koodausnäkymästä, muista poistua aina ”talonäppäimen” kautta, niin viimeisin versio tallentuu koneellesi. Voit testata näitä tehtäviä myös oppilaillasi!
Pedagoginen pohdintatehtävä
Pääset sivun oikeasta ylä- tai alalaidasta palauttamaan pedagogisen pohdintatehtävän. Käy kommentoimassa myös muiden ideoita.
Keskustelualue
Käy kysymymässä kiperiä kysymyksiä ja osallistumassa keskusteluun piazza-keskustelualueella. Viime vuonna käytimme pohdintatehtävien kokoamiseen Padlet-seinää. Ottakaapa kantaa Piazzassa, kumpi olisi parempi pohdintatehtävien kokoamiseen?