Alkuun uutinen, jonka mukaan ScratchJR.stä on juuri (11.11.2016) tullut uusi päivitys, eli se on saatavissa jo seitsemällä eri kielellä, vaikka sen ohjelmoinnissa ei kieltä tarvitakaan.
Jo opittujen Lauseiden, silmukoiden, Ehtolauseiden, ja Muuttujien avulla pysytymme jo tekemään vaikka mitä ohjelmoinnissa. Meillä alkaa jo olla aikamoinen työkalupakki käytössämme. Ohessa on kaksi noin kolmen minuutin videoita, joiden katsominen voi auttaa luovien tehtävien koodaamisessa ScratchJr.llä.
Ensimmäisellä videolla kerron, mistä löytyy ”malliprojekteja” ja ideoita ScratchJr-projekteihin. Toisella videoilla pohditaan ScratchJr:n pedagogiikkaa ja sen luovuutta aktivoivaa puolta muutaman esimerkin avulla.
Tällä ensimmäisellä videolla palaamme vähän vielä viime viikkoon.
Jakson 4 uusi asia: Yhdistän opittuja asioita digitarinoiksi
Oheisella videolla vinkataan, kuinka Scratch Jr:ää voi käyttää kuvitukseen, animaatioihin, digitarinoiden tekemiseen, jopa peleihin ja vuorokeskusteluihin.
https://youtu.be/-w-GpkuSG4s
Koodaustehtävä 10
Valitse jokin ajankohtaan tai meneillään olevaan aiheeseen liittyvä opittava asia , tarina, runo, mietelause, huoneentaulu tai laulu, jonka voisit kuvittaa ja kertoa ScratchJr:n avulla. Käytä useampia sivuja eli taustoja työssäsi. Tallenna projektisi. Kannattaa myös harjoitella projektin lähettämistä sähköpostilla itsellesi ja/tai jollekin kollegallesi ruudun oikeassa yläkulmassa olevasta keltaisesta nelikulmiosta. Voitte sitten yhdessä kokeilla myös sähköpostilla saamamme projektin avaamista ScratchJR:ssä tabletillanne. Projektin voi myös tallentaa tietokoneelle, mistä sen voi ladata rubyriciin pohdintatehtävän lisänä. Näin tämä toiminto on valmiiksi harjoiteltuna ensi viikkoa varten. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista. Ensi viikolla tallennamme ja palautamme diplomityön, ja voit siinä hyödyntää ja rikastaa aiemmin tallennettuja koodausprojektejasi. Jaa rohkeasti ideoitasi Piazzassa ja pohdintatehtävässä, jakaminen on antoisaa sekä jakajalle että vastaanottajalle!