• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / ScratchJr-kurssi / ScratchJr, jakso 4

ScratchJr, jakso 4

Alkuun uutinen, jonka mukaan ScratchJR.stä on juuri (11.11.2016) tullut uusi päivitys, eli se on saatavissa jo seitsemällä eri kielellä, vaikka sen ohjelmoinnissa ei kieltä tarvitakaan.

Jo opittujen Lauseiden, silmukoiden,  Ehtolauseiden, ja Muuttujien avulla pysytymme jo tekemään vaikka mitä ohjelmoinnissa. Meillä alkaa jo olla aikamoinen työkalupakki käytössämme. Ohessa on kaksi  noin kolmen minuutin videoita, joiden katsominen voi auttaa luovien tehtävien koodaamisessa ScratchJr.llä.

Ensimmäisellä videolla kerron, mistä löytyy ”malliprojekteja” ja ideoita ScratchJr-projekteihin. Toisella videoilla pohditaan ScratchJr:n pedagogiikkaa ja sen luovuutta aktivoivaa puolta muutaman esimerkin avulla.

Tällä ensimmäisellä videolla palaamme vähän vielä viime viikkoon.

Jakson 4 uusi asia: Yhdistän opittuja asioita digitarinoiksi

Oheisella videolla vinkataan, kuinka Scratch Jr:ää voi käyttää kuvitukseen, animaatioihin, digitarinoiden tekemiseen, jopa peleihin ja vuorokeskusteluihin.

https://youtu.be/-w-GpkuSG4s

Koodaustehtävä 10

Valitse  jokin ajankohtaan tai meneillään olevaan aiheeseen  liittyvä opittava asia , tarina, runo, mietelause, huoneentaulu tai laulu, jonka voisit kuvittaa ja kertoa ScratchJr:n avulla. Käytä useampia sivuja eli taustoja työssäsi. Tallenna projektisi. Kannattaa myös harjoitella projektin lähettämistä sähköpostilla itsellesi ja/tai jollekin kollegallesi ruudun oikeassa yläkulmassa olevasta keltaisesta nelikulmiosta. Voitte sitten yhdessä kokeilla myös sähköpostilla saamamme projektin avaamista ScratchJR:ssä tabletillanne. Projektin voi myös tallentaa tietokoneelle, mistä sen voi ladata rubyriciin pohdintatehtävän lisänä. Näin tämä toiminto on valmiiksi harjoiteltuna ensi viikkoa varten. Tämä ei kuitenkaan ole pakollista. Ensi viikolla tallennamme ja palautamme diplomityön, ja voit siinä hyödyntää ja rikastaa aiemmin tallennettuja koodausprojektejasi. Jaa rohkeasti ideoitasi Piazzassa ja pohdintatehtävässä, jakaminen on antoisaa sekä jakajalle että vastaanottajalle!

 

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään