Tervetuloa ScratchJr-linjan viikolle 5
Hurraa! Viimeinen jakso on käsillä, ja ScratchJr-kurssilla ollaan käyty periaatteessa jo läpi lähes kaikki sen elementit. Tällä viikolla tutustumme vielä käsitteisiin Säie ja tapahtuma
(Huomaathan, että oheinen video on syksyltä 2015, jolloin käytimme padlet-seinää pohdintatehtäviin. Tällä kurssilla palautusseinä ei ole aivan samanlainen kuin videon alussa näytetään ;))
https://youtu.be/Qpek_uJcdiY
Käymme ensin tutustumassa Säie -käsitteeseen lyhyesti Scratch-linjan materiaaleissa. ScratchJr.:ssä säie tarkoittaa sitä, että hahmolle on kirjoitettu koodialueelle useampia koodirivejä, jotka voivat toimia toisistaan riippumatta yhtä aikaa tai toisistaan riippuen. Moni teistä onkin käyttänyt säikeitä jo aiempien viikkojen koodaustehtävissä. Tapahtuma taas tarkoittaa sitä, että eri hahmot voivat viestiä keskenään, eli saada toisensa toimimaan joko törmäämällä toisiinsa tai lähettämällä ja vastaanottamalla kirjekuoria.
Viimeisen jakson vinkit
https://youtu.be/jwp6eeG7lX0
Linkkejä
Ohessa on muutama ScratchJr:ään liittyvä englanninkielinen linkki, josta saatte lisää tietoa ja vinkkejä.Hyvä englanninkielinen blogikirjoitus ScratchJr:stä.
Englanninkielinen hyvin seikkaperäinen ScratchJr-opas kirjana. (Latasin sekä kindle-version että tilasin paperiversion, joka saapui postissa noin viikossa, hinnaksi tuli silloin yhteensä n. 43 € postikuluineen)
ScratchJr kahdeksan oppitunnin tuntisuunnitelmat englanniksi
Youtubesta löytyy paljon englanninkielisiä, laadukkaita ScratchJr-videoita. Heli Nurmen suosittelemana laitan tänne Sam Pettersonin videon: ”Scratch Jr Introduction and Inspiration”. Siinä neljän minuutin jälkeen on hauskoja vinkkejä kameran käyttöön.
Tehtävät
1. Osallistu keskusteluun ja katso ympärillesi
Lue ScratchJR:n piazza- keskusteluja, sinne tullutta vinkkipalstaa ja osallistu keskusteluun. Lue myös kaikkien jaksojen pedagogisten tehtävien ideoita löytääksesi uutta opittavaa. Mikäli olet erikoiskiinnostunut koodauksesta, käy opiskelemassa myös muiden koodiaapisen linjojen keskusteluihin ja opetusvideoihin. Mitä, jos opiskelisit seuraavalla kerralla niillä linjoilla? (Muutama näkyy jo osallistuneen useamman linjan opiskeluun.)
2. Tee diplomitehtävä viikon kuluessa
3. Käy vertaisarvioimassa kolmen muun kurssilaisen tehtävää kahden viikon kuluessa.(Jakso 6)
Ohjeet diplomitehtävän palautukseen
Paina koodausprojektissa oikeassa yläkulmassa olevan keltaisen nelikulmiota, jolloin pääset jakamaan projektisi.Valitse ”Share by e-mail” ja laita sähköpostiosoitteeksi 325@rubyric.com ja lähetä työsi. ON hyvin tärkeää, että tarkastat lähettäjän sähköpostiosoitteen ScratchJr:n lähetysvalikossa! Sen täytyy olla sama sähköpostiosoite kuin se, millä ilmoittauduit kurssille!
Vertaisarviointiin liittyy sellainen ongelma, että sähköpostin kautta tulleita palautuksia ei voida yhdistää A+:n käyttäjätunnuksiin. Opiskelija saattaa siksi saada arvioitavaksi oman työnsä. Tässä tapauksessa voi jättää oman työnsä arvioimatta ja painaa uudestaan sitä ’Tee vertaisarviointi-nappulaa’.