Tälle sivulle kerätään perusteltuja mielipiteitä, kokemuksia ja ohjeita suomalaisilta opettajilta ja koodauksen asiantuntijoilta.
- 10 teesiä koodauksesta koulussa (Tarmo Toikkanen, 2015)
- Suomi koulutuksen huippumaaksi (Tero Toivanen, 2014)
- Koodaus on kansalaistaito (Laura Hiippavuori, 2015)
- Koodiaapiskukon ensi askeleet (Arto Niva, 2015)
- Maailma on koodaajien (video 16 minuuttia, Linda Liukas, 2014)
- Coding is not the new literacy (Chris Granger, 2015): Chrisin mukaan koodin kirjoittaminen ja lukeminen ei ole se tärkeä juttu, vaan mallien ja systeemien tunnistaminen, analyysi ja kirjoittaminen auki. Ohjelmointi on väline sen tekemiseen, mutta tärkeintä on mallinnus.
- Metaphors of Code (Tomi Dufva, 2015) ITK-konferenssin presentaatio, jossa pureudutaan (englanniksi) luovaan ohjelmointiin, ohjelmalukutaitoon ja taideopetukseen. (kiitos Mikko Meriläinen)
- A Mathematician’s Lament (Paul Lockhart) Essee siitä, miten matematiikka on taideaine ja miten sitä opetetaan kouluissa aivan väärin ja väärällä asenteella. Ohjelmointi on (matematiikan osa-alueena) myös taidetta ja sellaisena sitä pitäisi muistaa opettaa. Erityisesti lapsille. (kiitos Petri Salmela)
Katso opettajien haastatteluita heidän kokemuksistaan ohjelmoinnista koulutyössä:
Ehdota lisäyksiä kommentoimalla.
Vastaa