• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Koodaus opiskeluvälineenä

Koodaus opiskeluvälineenä

Ohjelmointi eli koodaus on tehokas ja monikäyttöinen opiskelun väline. Se mahdollistaa oppilasta ympäröivän tietotekniikan (tabletit, tietokoneet, pilvipalvelut) valjastamisen oppilaan oman opiskelun tueksi. Ohjelmointi mahdollistaa uusia, tehokkaampia ongelmanratkaisun tekniikoita. Se mahdollistaa myös uusia luovan ilmaisun muotoja tutuissa ja uusissa medialajeissa.

Racket_kuva3
Yksinkertaisella koodausharjoittella nuoretkin lapset voivat tuottaa erilaisia kuvia, joiden värien ja muodon muuntelu on helppoa ja nopeaa. Perustaitojen jälkeen oppilaat voivat luovasti muunnella koodiaan ja tuottaa hyvin erilaisia visualisointeja.

Koodausta voidaan käyttää kaikissa oppiaineissa ja ilmiöpohjaisessa opiskelussa.

Matematiikassa koodaus on luonnollinen, toimiva väline, joka motivoi eikä hankaloita oppimista. Se toimii paremmin kuin esim. Excelin käyttö tai muut matematiikan opiskeluun tehdyt työkalut.

Koodaamalla voit tehdä vaikka oman labyrintin. Ja joku muu voi koodata ratkaisun labyrinttiin. Saisiko samalla koodinpätkällä ratkaisua kaikki eteen tulevat labyrintit? Koodaus mahdollistaa oman loogisen ajattelun konkreettisen soveltamisen ja testaamisen.
Koodaamalla voit tehdä vaikka oman labyrintin. Ja joku muu voi koodata ratkaisun labyrinttiin. Saisiko samalla koodinpätkällä ratkaisua kaikki eteen tulevat labyrintit? Koodaus mahdollistaa oman loogisen ajattelun konkreettisen soveltamisen ja testaamisen.

Koodaus tuo oppilaille voimaantumisen kokemuksen. Kerrankin he saavat määrätä jonkun tai jonkin tekemään asioita puolestaan.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään