Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet päivittyvät syksyllä 2016. Koodaustaidot mainitaan osana laaja-alaisia osaamistavoitteita sekä ala- että yläkoulun puolella.
Opetushallitus on hyväksynyt esiopetuksen-, perusopetuksen-, ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteet 22.12.2014.
Alla koottuina kohdat, joissa ohjelmointi mainitaan määräyksessä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Tutustu myös usein kysyttyihin kysymyksiin koodauksesta.
Opetus vuosiluokilla 1–2
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen:
Oppilaat saavat ja jakavat keskenään kokemuksia digitaalisen median parissa työskentelystä sekä ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista (OPS 2016, 101). [1]
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan (OPS 2016, 129). [1]
Opetus vuosiluokilla 3–6
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Ohjelmointia kokeillessaan oppilaat saavat kokemuksia siitä, miten teknologian toiminta riippuu ihmisen tekemistä ratkaisuista (OPS 2016, 157). [1]
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 3–6
T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä (OPS 2016, 235). [1]
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
Suunnitellaan ja toteutetaan ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä (OPS 2016, 235). [1]
- Matematiikan arviointikriteerit 6. vuosiluokan päätteeksi arviota “hyvä” / arvosanaa kahdeksan varten
T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä (OPS 2016, 239). [1]
Ohjelmointi graafisessa ohjelmointiympäristössä (OPS 2016, 239). [1]
Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäristössä (OPS 2016, 239). [1]
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 3–6
Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio (OPS 2016, 271). [1]
Opetus vuosiluokilla 7–9
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Ohjelmointia harjoitellaan osana eri oppiaineiden opintoja (OPS 2016, 284). [1]
- Matematiikan opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7–9
T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen (OPS 2016, 375). [1]
- Matematiikan tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9
Ohjelmoidaan ja samalla harjoitellaan hyviä ohjelmointikäytäntöjä (OPS 2016, 375). [1]
- Matematiikan päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä
T20 ohjata oppilasta kehittämään algoritmista ajatteluaan sekä taitojaan soveltaa matematiikkaa ja ohjelmointia ongelmien ratkaisemiseen (OPS 2016, 379). [1]
Algoritminen ajattelu ja ohjelmointitaidot (OPS 2016, 379). [1]
Oppilas osaa soveltaa algoritmisen ajattelun periaatteita ja osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia (OPS 2016, 379). [1]
- Käsityön tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7–9
Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin (OPS 2016, 431). [1]
[…] Hyödyllisenä materiaalina Koodiaapinen: Opettajan opas koodaukseen koulussa (https://koodiaapinen.fi/ops2016/) tukee ikäkaudelle sopivien ja innostavien ohjelmointitaitojen kokeilemiseen […]