Koodiaapinen on rakennettu talkoilla ja kehittynyt osaksi suomalaista opettajien täydennyskoulutusta.
Talkoot 2014-2015
Koodiaapista kokosi vuodesta 2014 alkaen talkooporukalla IT-kouluttajat ry. Ideasta ja nimestä kehittyi sosiaalinen lupaus verkkokurssista, joka toteutui nollabudjetilla vuoden 2015 syksyllä.
Syksyn 2015 kurssin ja materiaalien päätekijöinä ovat:
- Koordinointi ja teoria: Tarmo Toikkanen, oppimispsykologi ja tutkija Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Oppimisympäristöjen tutkimusryhmässä. IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsen, Suomen eOppimiskeskus ry:n neuvottelukunnan puheenjohtaja.
- ScratchJR eli esi-2. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Vuokko Kangas, luokanlehtori, it-vastaava ja matematiikan opettaja Oulun Normaalikoulusta. IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsen.
- Scratch eli 3.-6. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Tero Toivanen, erityisluokanopettaja ja TVT-kehittäjäkouluttaja Kilonpuiston koulusta Espoosta. IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja.
- Racket eli 7.-9. -luokkalaisille opettavien materiaalit: matemaattisten aineiden opettaja ja Koodausta kouluun -projektin vetäjä Tiina Partanen Lielahden koulusta Tampereelta.
- Ohjelmointia alakouluun -opettajan opas: Minna Konttinen, oppikirjailija ja luokanopettaja Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta.
Mukana olevat organisaatiot:
- IT-kouluttajat ry (Talkoiden käynnistys)
- Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry (Idean vahvistaminen)
- Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä, Aalto-yliopisto (Talkoiden vetäminen)
- Teknologiateollisuuden 100-vuosissäätiö (Racket-materiaalin tuotanto, Ohjelmointia alakouluun -opettajan oppaan tuotanto)
- Suomen eOppimiskeskus ry (Tiedottaminen ja rahoituksen haku)
- Open Knowledge Finland ry, Open Education -työryhmä (Palvelimen tarjoaminen, viestintä)
Tukea toiseen toteutukseen, 2015
Keväällä 2015 saimme Innokas-verkoston avustuksella Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä rahoitusta toiseen toteutukseen. Mukaan tuli Innokas-verkoston lisäksi LeTech-tutkimusryhmä Aalto-yliopistolta.
Kevään 2016 kurssin ja materiaalien päätekijöinä olivat:
- Koordinointi: Tarmo Toikkanen, oppimispsykologi ja tutkija Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Oppimisympäristöjen tutkimusryhmässä. IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsen, Suomen eOppimiskeskus ry:n neuvottelukunnan puheenjohtaja.
- ScratchJR eli esi-2. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Vuokko Kangas, luokanlehtori, it-vastaava ja matematiikan opettaja Oulun Normaalikoulusta. IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsen.
- Scratch eli 3.-6. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Tero Toivanen, erityisluokanopettaja ja TVT-kehittäjäkouluttaja Kilonpuiston koulusta Espoosta. IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja.
- Racket eli 7.-9. -luokkalaisille opettavien materiaalit: matemaattisten aineiden opettaja ja Koodausta kouluun -projektin vetäjä Tiina Partanen Lielahden koulusta Tampereelta.
- Python eli 7.-9. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Arto Vihavainen ja Virpi Sumu Helsingin yliopistolta sekä Learning+Technology -tutkimusryhmä (Teemu Lehtinen, Tapio Auvinen, Otto Seppälä, Lauri Malmi)
Mukana olevat organisaatiot:
- Innokas-verkosto
- IT-kouluttajat ry
- Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry
- Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä sekä Learning+Technology -tutkimusryhmä, Aalto-yliopisto
- Open Knowledge Finland ry, Open Education -työryhmä (Palvelimen tarjoaminen)
Lukuvuosi 2016-2017, OPH:n täydennyskoulutusta
Lukuvuodeksi 2016-2017 haimme ja saimme OPH:n opettajien täydennyskoulutusrahoitusta. Hankkeen koordinaattorina toimi Tiina Korhonen Innokas-verkostosta ja Helsingin yliopistolta. Mukana toteutuksessa kaikki samat henkilöt ja organisaatiot kuin keväällä 2016.
Pia Lumme sanoo
Koordinoin seuraavan lukuvuoden (2015-16) INNO2020-oppimisympäristöhanketta, jossa yhtenä osa-alueena on pelillisyys, koodaus ja avoin tiedonjakaminen oppimisympäristön kehittäjänä. Hankesivut ovat tekeillä. Hanke suuntautuu Tulevaisuuden kehittäjäkouluverkostolle, jossa on mukana tällä hetkellä 177 koulua ja 38 kuntaa.
Haluaisin, että voisin olla rakentamassa tätä sivustoa palvelemaan opettajien tarpeita ja markkinoida esim.MOOCia opettajille koulutuksen osana.
Tällä hetkellä yrityksessämme on pienten lasten kanssa koodaamiseen perehtynyt kouluttaja. Voisimme tehdä esim. muutamia demo-videoita tälle sivustolle ja koota opettajien kommentteja erilaisista koodaamisvälineistä ja -alustoista.
Kysymys: Onko ajatus, että kurssille osallistuminen olisi maksullista vai onko tämän sivun tuottamiseen haettu ulkopuolista rahoitusta? Yst.terv. Pia
Tarmo Toikkanen sanoo
Kiva saada teidät mukaan kööriin! Tosiaan Koodiaapista tehdään ilman rahoitusta, mutta lopputulos on kaikille maksuton. Tässä tehdään töitä oman työn ohella, talkoomeiningillä. Toive tietysti olisi, että erilaiset tahot kiinnostuvat osallistumaan. Jos esim. Finnoschoolilla on mahdollisuus oman toimintansa ohessa osallistua talkoisiin siten, että kaikki hyötyvät, voidaan tässä päästä maaliinkin ilman kovin pahaa burnouttia. 🙂
MOOCin ja materiaalien tarkoitus on olla kaikille vapaasti käytettävissä, myös vaikkapa kaupalliseen koulutukseen tukiaineistona.
Kirsi Ekberg sanoo
Hei! Olemme aloittamassa IT-IP toimintaa ala-asteen lapsille iltapäiviksi koulun jälkeen #ode2code-nimityksellä. Itse olen liikunnanohjaaja ja IT-Tradenomi sekä yrittäjä Vilike Oy:ssä. Haluan läksyjen tekemisen, liikkumisen, olemisen ja muun aktiviteetin oheen opettaa lapset ohjelmoimaan aakkosten opettelun ohessa.
Tää teidän juttu on ihan loistava! Olen miettinyt paljon miten aloittaa syksyllä, pohdimme asiaa taannoin esim. Mehackitin hackdayssa. Ja tiedän varmasti luettuani koodiaapisestanne, että yhdessä voimme saada käyttäjälähtöisen (jos voi lasten kanssa niin sanoa 🙂 ja käytännön läheisen aapisen jolla lapset ja nuoret innostetaan mukaan koodaamiseen!
Tarmo Toikkanen sanoo
Hei! Kannattaa ainakin olla Koodikerhon kavereihin yhteydessä, heillä kun on tämä kerhotoiminta ja vapaaehtoistoiminta hyvin hanskassa. Täällä Koodiaapisen puolella koetamme keskittyä opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja koodaukseen sen osana.