Koodiaapisesta ja sen tuloksista tehdään tutkimusta eri puolilla Suomea. Tälle sivulle on kerätty tietoa aineistosta ja mahdollisista tukimusaiheista, käynnissä olevista tutkimuksista, sekä valmiista ja julkaistuista tutkimuksista.
Jos sinua kiinnostaa tehdä gradua tai muuta tutkimusta näistä tai muista Koodiaapiseen liittyvistä aiheista, ota yhteyttä tarmo.toikkanen (ät) aalto.fi, jotta pystymme koordinoimaan eri tutkimukset eivätkä useat tahot tee päällekkäistä työtä. Jos tutkimuksesi koskee vain yhtä linjaa, voit ottaa yhteyttä suoraan myös linjavetäjään. Suuri osa raakatuloksista on julkaistu avoimena datana.
Tutkimusaiheet
Syksyn 2015 MOOCissa toistettiin kurssin jälkeen UTAUT-kysely ennakkoasenteista ohjelmoinnin opetusta kohtaan. Alkukyselyn tulokset on analysoitu ja julkaistu gradussa (Karvonen & Laukka, 2015), mutta loppukyselyn tuloksia ja niiden muutoksia suhteessa alkukyselyyn ei ole analysoitu.
Syksyn 2015 MOOCin Scratch-linjan osallistujat jakoivat pedagogisia ideoitaan Padlet-seinille. Nyt nämä ideat on kerätty Wikikirjaston Perusopetuksen osaston Peruskoulun ohjelmointi -kirjaan. Ideoita oli 2349, joten niistä löytyisi varmasti mielenkiintoista tutkittavaa. Tässä suora linkki ideoihin.
Yksi mahdollinen tutkimusaihe voisi olla pelaajaoppiminen. Koodiaapisen Scratch-linja perustuu ongelmanratkaisun kautta oppimiselle. Asioita ei opeteta vaiheittain, vaan oppiminen tapahtuu oivaltamisen kautta. Jopa ohjelmointialustan oppiminen tapahtuu kokeilemalla yrityksen ja erehdysten kautta, ja on osa oppimiskokemusta. Oikeita vastauksia ei anneta (eikä ole edes olemassa yhtä oikeaa vastausta), vaan lopputuloksen arviointi perustuu itsearvioinnille. Vastausta etsittäessä tapahtuu virheitä, jotka opettavat eniten ja auttavat luomaan ratkaisumalleja tuleviin ongelmanratkaisutilanteisiin. Ongelmatilanteissa pyydetään apua kavereilta, kollegoilta ja muilta oppijoilta. Kun ongelma on ratkaistu, ollaan valmiita jakamaan se muiden oppijoiden kanssa kuitenkin niin, ettei estetä heitä saamasta oivaltamisen kokemusta kertomalla valmis ratkaisu.
Käynnissä oleva tutkimus
Kaksi luokanopettajaopiskelijaa Turun yliopistosta harkitsee gradun tekemistä Koodiaapisesta, tulokulmanaan itse oppimisen tutkiminen.
Opiskelija Turun yliopistosta on tekemässä gradua Racket- ja Python-linjojen toteutuksiin liittyen (syksyn 2015 ja kevään 2016 toteutukset).
Tampereen yliopiston informaatiotieteiden yksikön opiskelija kirjoittaa opinnäytetyötä automatisointiajattelusta sekä ohjelmointiosaamisesta mm. analysoimalla MOOCin taustakyselyjä.”
Tarmo Toikkanen on kirjoittamassa lukua syksyllä 2016 ilmestyvään kirjaan ”Computational Thinking: Research and Practice”, jossa hän käsittelee syksyn 2015 Koodiaapinen-MOOCin design-periaatteita sekä yleisellä tasolla tuloksia.
Julkaistut tutkimukset
Karvonen, Vesa-Pekka & Laukka, Pasi (2015). Suomalaisten opettajien asenteita ja valmiuksia ohjelmoinnin opetukseen. Maisterin tutkinto, Oulun yliopisto. Tässä gradussa analysoitiin syksyn 2015 MOOC-toteutuksen alkukyselyn vastaukset liittyen opettajien ennakkoasenteisiin ohjelmoinnin opetusta kohtaan.