• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

5 marraskuun, 2015

Yli 10% oululaisista opettajista on mukana Koodiaapinen-MOOCissa

Pohjois-Pohjanmaan opettajista yli 11% on mukana Koodiaapinen-MOOCissa. Kakkossijalla on Keski-Suomi, kolmantena Satakunta. Koko maan tasolla noin 6% opettajista opiskelee MOOCissa ohjelmointia, algoritmista ajattelua ja niiden mukaanottoa opetukseen.

Tässä kliksuteltava visualisointi MOOCiin osallistuvien opettajien suhteellisista osuuksista maakunnittain:

Luvut on laskettu perustuen MOOC-osallistujien antamiin taustavastauksiin (n=1001). Ne on yleistetty koskemaan koko osallistujajoukkoa (2600). Vastausprosentti on siis noin 38%. Vuoden 2013 tilaston mukaan Suomen peruskouluissa toimii noin 40000 henkilöä opetustehtävissä. Oletuksena on, että opettajien määrä jakautuu maakunnittain samalla tavalla kuin väestökin. Väestömäärät laskettiin Tilastokeskuksen vuoden 2014 tilastoista. Kaikki tietoaineistot on julkaistu avoimena datana: https://github.com/tarmot/koodiaapinen. Voit myös tutustua Google Fusion Tablesin visualisointiin ja säätää sitä mieleiseksesi.

Visualisoinnin tekeminen ja datan julkaisu oli varsin suoraviivaista, kiitos Teemo Tebestin tekemälle maakuntarajojen tietoaineistolle, Esa Mäkisen ohjeille karttavisualisoinnista, sekä itseni, Antti Poikolan, Eija Kallialan ja Laura Sillanpään laatimalle Datan avaamisen johdantokurssille.

Visualisoinnin tekeminen ei vaatinut minulta suoranaista ohjelmointitaitoa, mutta kylläkin taulukkolaskenta-akrobatiaa, tiedonhakutaitoja, ymmärrystä eri tiedostoformaateista sekä useiden uusien välineiden käyttöä rohkealla asenteella. Taitoja, joita koodaamalla nopeasti oppii.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutiset / mooc, tilastot, visualisointi 3 kommenttia

Tilaa uutiskirjeemme

Kommentit

  1. Dataseppä sanoo

    26 marraskuun, 2015 3:31 pm:ssa

    Otsikossa oli yli 10% Oulun opettajista mukana. Toisaalta tekstissä kerrottiin Pohjois-Pohjanmaalta olleen 11%.
    Eikö Pohjois-Pohjanmaalta ollut juuri muita kuin Oululaisia ?

    Vastaa
    • Tarmo Toikkanen sanoo

      3 joulukuun, 2015 1:44 pm:ssa

      Otsikoinnissa on taidettu ottaa journalistisia vapauksia… Osallistujien sijainnit on kyselty maakunnan tarkkuudella ja on toki totta, että Oulussa on vain puolet maakunnan asukkaista.

      Vastaa

Paluuviitteet

  1. TVT-pankki | jhildenblog sanoo:
    3 heinäkuun, 2016 9:44 pm

    […] Opettajan opas koodaukseen koulussa: http://koodiaapinen.fi/2015/11/05/yli-10-oululaisista-opettajista-on-mukana-koodiaapinen-moocissa […]

    Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään