• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot

17 helmikuun, 2016

Ensimmäinen gradu Koodiaapisesta julkaistu: opettajien asenteet ja valmiudet ohjelmoinnin opetukseen

Opettajaopiskelijat Pasi Laukka ja Vesa-Pekka Karvonen Oulun yliopistosta analysoivat syksyn 2015 Koodiaapisen osallistujien asenteita ja valmiuksia ohjelmoinnin opetukseen. Vastaukset kerättiin ennen Koodiaapinen-MOOCin alkamista, joten tulokset heijastavat opettajien asenteita ennen MOOCin vaikutusta.

Lataa gradu Suomalaisten opettajien asenteita ja valmiuksia ohjelmoinnin opetukseen.

Ote johtopäätöksistä:

”Positiivinen suhtautuminen ja ahdistuneisuuden vähyys kertovat opettajien ottavan ohjelmoinnin ennakkoluulottomasti vastaan. Tätä tukee myös opettajien näkemys ohjelmoinnin tarpeesta peruskoulussa.”

Ja jatkotutkimusideoita:

”Tutkielman tekijöiden kannalta mielenkiintoisia jatko- ja lisätutkimuksien mahdollisuuksia ovat esimerkiksi seuraavat kysymykset: Koodiaapinen.fi-sivuston järjestämän MOOC- kurssin koulutuksen vaikuttavuus? Mikä lähestymistapa ohjelmointiin tuottaa parhaita op- pimistuloksia milläkin vuosiluokalla? Kannattaako ohjelmoinnin opettaminen aloittaa graafisella käyttöliittymällä vai tekstipohjaisilla ohjelmointialustoilla ja mitkä ovat näiden lähestymistapojen hyödyt ja haitat?”

Aineistohan on julkaistu avoimena datana Githubissa. Kuka haluaisi tehdä näitä jatkotutkimuksia? Ottakaa yhteyttä tarmo.toikkanen (ät) aalto.fi, niin pysymme kärryillä siitä, kuka tekee mitäkin eikä useampi taho tee täsmälleen samaa työtä toisistaan tietämättä.

Article by Tarmo Toikkanen / Uutiset / gradu, tutkimus Kommentoi

Tilaa uutiskirjeemme

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään