Opettajaopiskelijat Pasi Laukka ja Vesa-Pekka Karvonen Oulun yliopistosta analysoivat syksyn 2015 Koodiaapisen osallistujien asenteita ja valmiuksia ohjelmoinnin opetukseen. Vastaukset kerättiin ennen Koodiaapinen-MOOCin alkamista, joten tulokset heijastavat opettajien asenteita ennen MOOCin vaikutusta.
Lataa gradu Suomalaisten opettajien asenteita ja valmiuksia ohjelmoinnin opetukseen.
Ote johtopäätöksistä:
”Positiivinen suhtautuminen ja ahdistuneisuuden vähyys kertovat opettajien ottavan ohjelmoinnin ennakkoluulottomasti vastaan. Tätä tukee myös opettajien näkemys ohjelmoinnin tarpeesta peruskoulussa.”
Ja jatkotutkimusideoita:
”Tutkielman tekijöiden kannalta mielenkiintoisia jatko- ja lisätutkimuksien mahdollisuuksia ovat esimerkiksi seuraavat kysymykset: Koodiaapinen.fi-sivuston järjestämän MOOC- kurssin koulutuksen vaikuttavuus? Mikä lähestymistapa ohjelmointiin tuottaa parhaita op- pimistuloksia milläkin vuosiluokalla? Kannattaako ohjelmoinnin opettaminen aloittaa graafisella käyttöliittymällä vai tekstipohjaisilla ohjelmointialustoilla ja mitkä ovat näiden lähestymistapojen hyödyt ja haitat?”
Aineistohan on julkaistu avoimena datana Githubissa. Kuka haluaisi tehdä näitä jatkotutkimuksia? Ottakaa yhteyttä tarmo.toikkanen (ät) aalto.fi, niin pysymme kärryillä siitä, kuka tekee mitäkin eikä useampi taho tee täsmälleen samaa työtä toisistaan tietämättä.
Vastaa