Tervetuloa – ScratchJR- kurssin 1. jaksolle
Tervetuloa ScratchJR-koodiaapisen ensimmäiseen jaksoon. Tällä viikolla pohdimme, mitä koodaus koulussa oikein tarkoittaakaan ja tutustumme erilaisiin mahdollisuuksiin opiskella koodausta pienten lasten kanssa. Lisäksi opimme ensiaskelia ScratchJR-koodauksesta.
Viikon tehtävissä on kolme koodaustehtävää, joita ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen kannattaa, sillä se on oikeastaan ainoa mahdollisuus oppia koodaamaan ScratchJr:ia. Lisäksi voit hyödyntää viidennen jakson diplomitehtävässä aiemmissa jaksoissa tekemisäsi projekteja.
Lisäksi tällä viikolla, kuten kaikilla muillakin viikoilla on palautettava pedagoginen pohdintatehtävä. Kannattaa käydä myös kommentoimassa muiden palauttamia tehtäviä, saamme näin jalostettua ja hiottua näkemyksiämme hyvästä oppimisesta yhdessä. Pedagogiset tehtävät ja kurssin lopussa myös diplomitehtävään pääsee aina oikeassa ylä- ja alalaidassa olevista linkeistä.
Ongelmien tullessa on mahdollista myös esittää kysymyksiä Piazza-keskustelualueella. Kannattaa käydä myös katsomassa muiden tekemiä kysymyksiä ja vastauksia, ehkäpä sinun ongelmasi on jo ratkaistu siellä! Myös muu keskustelu Piazzassa on suotavaa!
Opiskeltava sisältö
Tutustu lisäksi ScratchJR-Koodausympäristön painikkeiden selityksiin. Niistä on varmasti hyötyä kurssin edetessä.
Vaadittavat laitteet ja appit.
ScrathJr toimii toistaiseksi vain Andoid- tai iPad-tableteilla. Chromebookilla toisten lähettämiä ScratchJr-tiedostoja ei voi avata, joten valitettavasti kurssia ei kokonaan voi vielä suorittaa Chromebookilla. Tehdäksesi viikottaiset harjoitteet, lataa uusin versio ScratchJr-appista tabletillesi.
Koodaustehtävät
Koodaustehtävät tehdään ScratchJR-appilla.
Koodausharjoitus 1
Koodaa kissa kulkemaan ruudun laidasta laitaan valitsemallasi taustalla. Montako lohkoa tarvitsit?
Koodausharjoitus 2
Koodaa kissa liikkumaan 10 askelta edestakaisin uudella taustalla.
Koodausharjoitus 3
Koodaa kissa liikkumaan 5 askelta ylöspäin, pysähtymään ,hyppäämään ja palaamaan viisi askelta alaspäin.
Huomio! Näitä koodaustehtäviä EI Tarvitse palauttaa.
Pedagoginen pohdintatehtävä
Kirjoita lyhyt pohdinta siitä, millaisilla tehtävillä/ leikeillä/ appeilla aloittaisit koodaukseen tutustumisen omassa luokassasi. Perustele ideasi pedagogisin näkökulmin.
Pääset sivun oikeasta ylä- tai alalaidasta palauttamaan pedagogisen pohdintatehtävän.
Keskustelualue
Koodiaapisessa käytämme Piazza-keskustelualuetta. Se on erillinen ohjelma, johon täytyy ensimmäisellä kerralla luoda tunnukset, mutta sittenpä se onkin aina käytettävissä. Sen voi ladata myös appina iPadille.