Koodiaapinen-MOOC eli massiivinen avoin verkkokurssi ohjelmoinnista ja automatisointiajattelusta peruskoulun opetuksessa on suunnattu kaikille peruskoulun opettajille, mutta muutkin aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita.
Lukuvuonna 2017-2018 ei kurssitoteutuksia
MOOC on toteutettu kevään 2017 jälkeen 4 kertaa, alussa talkootöinä, myöhemmin projektirahoituksella, mutta aina avainhenkilöiden oman työn ohella. Pidämme taukoa lukuvuonna 2017-2018.
Kevään 2017 MOOC-toteutus
Kevään Koodiaapinen alkoi 2.2.2017.
ScratchJr-linja kevät 2017 Scratch-linja kevät 2017 Racket-linja kevät 2017 Python-linja kevät 2017
Kurssialustoille kirjaudutaan Google-tunnuksilla. Useimmilla suomalaisilla opettajilla taitaa Gmail-tili tai koulun kautta hankittu Google Apps for Education -tili, jota voitte käyttää. Ellei sinulla ole Google-tunnusta, voit perustaa sen maksutta.
MOOC toteutetaan Opetushallituksen täydennyskoulutusrahoituksella ja on osallistujille maksuton. Kaikki aiheeseen liittyvä materiaali on verkossa julkisesti nähtävillä, eli kirjahankintoja ei edellytetä. Kurssin suorittajat saavat diplomin sekä open badge -osaamismerkin. Halukkaat voivat saada opintopisteitä Helsingin yliopiston Avoimesta yliopistosta.
Kurssin rakenne
Kurssilla on 4 rinnakkaista linjaa eri ikäryhmien ja oppiaineiden opettajille valittavaksi. Kaikki linjat käynnistyvät samaan aikaan 2.2.2017. Linjat koostuvat 5-8 opiskelujaksosta. Seuraavat jaksot kestävät kukin yhden viikon.
Joka jaksolla on tutustuttavana ohjelmoinnin käsitteitä, käytännön harjoituksia, sekä pohdintatehtävä koodauksen roolista opetuksessa. Viikottainen työaika on noin 0,5-2 tuntia. Kurssille osallistuminen onnistuu mistä ja milloin tahansa, jaksojen aikaa.
Esivaatimukset
Kurssi käydään suomen kielellä. Tarvitset tietokoneen, jossa on selain ja internet-yhteys. ScratchJr-linjan osallistujat tarvitsevat vähintään 7-tuumaisen iPadin tai Android-tabletin. Ohjelmointiharjoituksia varten voi tietokoneelle asentaa joitain suositeltuja ohjelmistoja, mutta linjoista selviää kyllä asentamatta mitään ohjelmia. Työläppäriäkin voi siis käyttää, vaikkei siihen voisi mitään ohjelmia asentaa.
Kurssin sisältö
Kurssin aikana käsitellään:
- automatisointiajattelua (computational thinking) (tunnetaan myös nimillä laskennallinen ajattelu, ohjelmoinnillinen ajattelu…)
- ohjelmoinnin peruskäsitteitä (kuten käsky, toisto, ehtolause…)
- harjoitellaan käytännössä omille oppilaille sopivilla välineillä (esikoulu – 2. luokka: ScratchJr, 3.-6. luokka: Scratch, 7.-9. luokka: Racket tai Python)
- mietitään, miten näitä asioita voisi opettaa omille oppilaille kiinnostavalla ja oppimistavoitteita tukevalla tavalla
- pohditaan opettajuuden ja toimintatapojen muutosta ja ideoidaan tapoja hyödyntää ohjelmointia työvälineenä kaikessa opetuksessa liikunnasta, musiikista ja kotitaloudesta aina lukuaineisiin ja luma-aineisiin
Kurssin kouluttajat
Koodiaapinen-MOOCin pääkouluttajat ovat:
- koordinointi:
- Tarmo Toikkanen, tutkimusjohtaja LifeLearn Platformissa, aiemmin oppimisympäristöjen tutkija Aalto-yliopiston Oppimisympäristöjen tutkimusryhmästä.
- Eija Kalliala, IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja
- Tiina Korhonen, Innokas-verkoston johtaja
- E.-2. luokat: ScratchJr-osuutta vetää Vuokko Kangas, luokanlehtori, It-vastaava ja matematiikan opettaja Oulun Normaalikoulusta.
- 3.-6. luokat: Scratch-osuutta vetää Tero Toivanen, erityisluokanopettaja ja TVT-kehittäjäkouluttaja Kilonpuiston koulusta Espoosta.
- 7.-9. luokat ja erityisesti matematiikan opettajat: Racket-osuutta vetää matemaattisten aineiden opettaja ja Koodausta kouluun -projektin vetäjä Tiina Partanen Lielahden koulusta Tampereelta.
- 7.-9. luokat: Python-osuutta vetävät Arto Vihavainen ja Virpi Sumu.
Lisäksi odotettavissa on vertaisapua kaikilta osallistujilta.
Kurssitodistus
Jokainen kurssin hyväksytysti suorittanut saa PDF-muotoisen kurssitodistuksen sekä Mozilla Open Badge -standardin mukaisen osaamismerkin.
Lisäksi kurssin suorittaneet saavat viralliset opintopisteet (2–3 op linjasta riippuen) Helsingin yliopiston Avoimesta yliopistosta. Ohjeet opintopisteiden hakemiseen. Hae opintopisteitä viimeistään 31.5.2017.
Järjestäjät
Ensimmäinen MOOC syksyllä 2015 järjestettiin pääosin asiasta kiinnostuneiden yksilöiden talkootyönä. Keväällä 2016 käynnistyi IT-kouluttajien, Innokas-verkoston, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen ja Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen MOOC-yhteistyö. Syksyn 2016 ja kevään 2017 kurssit toteutetaan edellä mainittujen tahojen yhteistyönä Opetushallituksen myöntämällä täydennyskoulutusrahoituksella.
- MOOCin toteutusta koordinoivat Tarmo Toikkanen LifeLearn Platformista, aiemmin Oppimisympäristöjen tutkimusryhmästä Aalto-yliopiston Medialaboratoriosta, Eija Kalliala IT-kouluttajat ry:stä, Arto Vihavainen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta, Lauri Malmi Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta ja Tiina Korhonen Innokas-verkostosta/ Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
- Eri linjojen asiasisällöstä vastaavat kunkin linjan vetäjät, pääsääntöisesti oman työnsä ohella.
- Pienimuotoista rahoitusta MOOC-työlle ovat tarjonneet IT-kouluttajat ry sekä TIVIA ry (vuosi 2015).
- Racket-osuuden materiaalituotantoa on tukenut Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö (kevät 2016).
- MOOCin teknisen alustan toteutuksesta vastaa Oppimisteknologian tutkimusryhmä Aalto-yliopistosta.
Aiemmat MOOC-toteutukset
MOOC toteutettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2015.