• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Scratch-kurssi / Scratch, jakso 1

Scratch, jakso 1

Scratch-ohjelmointiympäristö

Tehtävät on kaikista helpointa tehdä scratch.mit.edu -sivustosta löytyvällä koodieditorilla. Sinun ei tarvitse ladata mitään koneelle ja halutessasi voit luoda tilin sivustoon. Jos luot tilin, tallentuvat työsi automaattisesti niitä tehdessäsi. Voit myös käyttää editoria kirjautumatta ja ladata projektisi omalle koneellesi. Esittelen seuraavaksi vähän koodieditoria. Jos haluat tehdä tehtävät iPad:llä, ohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.

Koodieditorin alueet

Scratch:in koodieditori, jonka löydät osoitteesta https://scratch.mit.edu/projects/editor/, on jaettu neljään osaan

Alueet_scratch_2-3.gif

 

 

Scratch-koodipalikoiden luokat

Scratch:ssä ohjelmoidaan koodipalikoiden avulla. Koodipalikat on jaoteltu kymmeneen luokkaan:

Lohkot_scratch_2

Jakson ohjelmointikäsite: Lause

Ensimmäisen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Lause. Käymme ensin harjoittelemassa tehtävän tekemistä harjoitustehtävällä ja sen jälkeen tutustumassa ”Lause”-käsitteeseen lyhyesti. Tehdään kolme lyhyttä koodaustehtävää (jatkossa tehtäviä on vähemmän). Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratch:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.

Tehtävät

Pedagoginen idea

Ennenkuin aloitat tehtävien tekemisen, voi olla hyödyllistä käydä tutustumaan pedagogiseen ajatteluun, joka on tehtävien takana. Se auttaa ymmärtämään, miksi tehtävät ja varsinkin tehtävänannot ovat sellaisia kuin ne ovat. Tarkoitus on saada tehtäviä tekeville pelaajaoppimisen kokemus. Täältä voit lukea lisää: http://teromakotero.blogspot.fi/2016/02/pelaajaoppiminen-kun-poikamme-oli.html.

Harjoitustehtävä

Aivan ensimmäisenä on harjoitustehtävä, jonka avulla opit toimimaan kurssimme Scratch-ympäristöissä. Tehtävä löytyy tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-0/

Alla olevan videon avulla voit harjoitella tehtävän tekemistä vaiheittain:

Jakson käsite

Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Lause. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/lause/

Koodaustehtävät

Tee seuraavat kolme koodaustehtävää:

  1. Tehtävään yksi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-1/
  2. Tehtävään kaksi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-2/
  3. Tehtävään kolme pääset tästä linkistä:
    http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-3/

iPad

Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue ensin ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:

http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-1
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-2
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-3

Pedagoginen tehtävä

Miten opettaisit Lause-käsitteen oppilaillesi käyttämättä tietotekniikkaa?

Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.

Scratch-kurssi

  • Scratch, jakso 1
  • Scratch, jakso 2
  • Scratch, jakso 3
  • Scratch, jakso 4
  • Scratch, jakso 5
  • Scratch, jakso 6
  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään