Scratch-ohjelmointiympäristö
Tehtävät on kaikista helpointa tehdä scratch.mit.edu -sivustosta löytyvällä koodieditorilla. Sinun ei tarvitse ladata mitään koneelle ja halutessasi voit luoda tilin sivustoon. Jos luot tilin, tallentuvat työsi automaattisesti niitä tehdessäsi. Voit myös käyttää editoria kirjautumatta ja ladata projektisi omalle koneellesi. Esittelen seuraavaksi vähän koodieditoria. Jos haluat tehdä tehtävät iPad:llä, ohjeet löytyvät alempaa tältä sivulta.
Koodieditorin alueet
Scratch:in koodieditori, jonka löydät osoitteesta https://scratch.mit.edu/projects/editor/, on jaettu neljään osaan
Scratch-koodipalikoiden luokat
Scratch:ssä ohjelmoidaan koodipalikoiden avulla. Koodipalikat on jaoteltu kymmeneen luokkaan:
Jakson ohjelmointikäsite: Lause
Ensimmäisen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Lause. Käymme ensin harjoittelemassa tehtävän tekemistä harjoitustehtävällä ja sen jälkeen tutustumassa ”Lause”-käsitteeseen lyhyesti. Tehdään kolme lyhyttä koodaustehtävää (jatkossa tehtäviä on vähemmän). Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratch:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.
Tehtävät
Pedagoginen idea
Ennenkuin aloitat tehtävien tekemisen, voi olla hyödyllistä käydä tutustumaan pedagogiseen ajatteluun, joka on tehtävien takana. Se auttaa ymmärtämään, miksi tehtävät ja varsinkin tehtävänannot ovat sellaisia kuin ne ovat. Tarkoitus on saada tehtäviä tekeville pelaajaoppimisen kokemus. Täältä voit lukea lisää: http://teromakotero.blogspot.fi/2016/02/pelaajaoppiminen-kun-poikamme-oli.html.
Harjoitustehtävä
Aivan ensimmäisenä on harjoitustehtävä, jonka avulla opit toimimaan kurssimme Scratch-ympäristöissä. Tehtävä löytyy tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-0/
Alla olevan videon avulla voit harjoitella tehtävän tekemistä vaiheittain:
Jakson käsite
Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Lause. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/lause/
Koodaustehtävät
Tee seuraavat kolme koodaustehtävää:
- Tehtävään yksi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-1/
- Tehtävään kaksi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-2/
- Tehtävään kolme pääset tästä linkistä:
http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-3/
iPad
Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue ensin ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-1
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-2
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-3
Pedagoginen tehtävä
Miten opettaisit Lause-käsitteen oppilaillesi käyttämättä tietotekniikkaa?
Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.