• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Scratch-kurssi / Scratch, jakso 2

Scratch, jakso 2

Jakson ohjelmointikäsite: Silmukka

Toisen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Silmukka. Käymme ensin tutustumassa ”Silmukka”-käsitteeseen lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään kaksi lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratchillä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Tällä viikolla tulee ensimmäistä kertaa vapaaehtoinen luova koodaustehtävä, jossa pääset toteuttamaan itseäsi ja tähän mennessä oppimiasi koodaustaitoja. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.

Tehtävät

Jakson käsite

Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Silmukka. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/silmukka/

Koodaustehtävät

Tee seuraavat kaksi koodaustehtävää:

  1. Tehtävään neljä pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-4/
  2. Tehtävään viisi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-5/

iPad

Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:

http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-4
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-05

Pedagoginen tehtävä

Tee tehtävä, jossa oppilaat yhdistävät Lause- ja Silmukka -käsitteet käyttäen sekä Scratchiä että ilman tietotekniikkaa esim. tekemällä saman tehtävän molemmilla tavoilla.

Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.

Luova koodaustehtävä

Tämä tehtävä on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Jos teet kaikki luovat koodaustehtävät, on kurssin lopettava diplomitehtävä paljon helpompi tehdä. Tee animaatio, peli tai mitä haluat käyttäen oppimiasi koodaustaitoja. Kun olet saanut projektisi valmiiksi, jaa se niin, että muutkin pääsevät näkemään ja halutessaan remiksaamaan tuotostasi. Lisää se vielä Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/, jotta se on helpompi löytää. Jos haluat lisähaastetta, voit yrittää käyttää vain lauseita ja silmukoita projektia tehdessäsi.

Scratch-projektin jakaminen

Scratch-projektin lisääminen Koodiaapinen-studioon

Scratch-kurssi

  • Scratch, jakso 1
  • Scratch, jakso 2
  • Scratch, jakso 3
  • Scratch, jakso 4
  • Scratch, jakso 5
  • Scratch, jakso 6
  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2023 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään