Jakson ohjelmointikäsite: Silmukka
Toisen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Silmukka. Käymme ensin tutustumassa ”Silmukka”-käsitteeseen lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään kaksi lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratchillä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Tällä viikolla tulee ensimmäistä kertaa vapaaehtoinen luova koodaustehtävä, jossa pääset toteuttamaan itseäsi ja tähän mennessä oppimiasi koodaustaitoja. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.
Tehtävät
Jakson käsite
Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Silmukka. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/silmukka/
Koodaustehtävät
Tee seuraavat kaksi koodaustehtävää:
- Tehtävään neljä pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-4/
- Tehtävään viisi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-5/
iPad
Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-4
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-05
Pedagoginen tehtävä
Tee tehtävä, jossa oppilaat yhdistävät Lause- ja Silmukka -käsitteet käyttäen sekä Scratchiä että ilman tietotekniikkaa esim. tekemällä saman tehtävän molemmilla tavoilla.
Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.
Luova koodaustehtävä
Tämä tehtävä on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Jos teet kaikki luovat koodaustehtävät, on kurssin lopettava diplomitehtävä paljon helpompi tehdä. Tee animaatio, peli tai mitä haluat käyttäen oppimiasi koodaustaitoja. Kun olet saanut projektisi valmiiksi, jaa se niin, että muutkin pääsevät näkemään ja halutessaan remiksaamaan tuotostasi. Lisää se vielä Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/, jotta se on helpompi löytää. Jos haluat lisähaastetta, voit yrittää käyttää vain lauseita ja silmukoita projektia tehdessäsi.
Scratch-projektin jakaminen
Scratch-projektin lisääminen Koodiaapinen-studioon