• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Scratch-kurssi / Scratch, jakso 3

Scratch, jakso 3

Jakson ohjelmointikäsite: Ehtolause

Kolmannen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Ehtolause ja siihen liittyen Boolen lausekkeet. Käymme ensin tutustumassa Ehtolause- ja Boolen lausekkeet -käsitteisiin lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään kaksi lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratch:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Seuraavaksi tulee vapaaehtoinen luova koodaustehtävä, jossa pääset toteuttamaan itseäsi ja tähän mennessä oppimiasi koodaustaitoja. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.

Tehtävät

Jakson käsite

Käy tutustumassa jakson käsitteisiin Ehtolause ja Boolen lausekkeet. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/ehtolause/

Koodaustehtävät

Tee seuraavat kaksi koodaustehtävää:

  1. Tehtävään kuusi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-6/
  2. Tehtävään seitsemän pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-7/

iPad

Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:

http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-06
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-07

Pedagoginen tehtävä

Mieti, miten opettaisit ehtolause-käsitteen oppilaillesi. Keksi asiaan liittyvä hauska ja motivoiva tehtävä. Lause-, silmukka- ja ehtolause -käsitteiden avulla pystyy jo tekemään interaktiivisia ohjelmia. Ota tämä huomioon tehtävää suunnitellessasi.

Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.

Luova koodaustehtävä

Tämä tehtävä on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Kun teet kaikki luovat koodaustehtävät, on diplomitehtävän tekeminen paljon helpompaa kurssin päätteeksi. Tee animaatio, peli tai mitä haluat käyttäen oppimiasi koodaustaitoja. Tällä viikolla tee projektistasi interaktiivinen eli sellainen, että animaatiosi tai pelisi käyttäjä pääsee vaikuttamaan tapahtumiin omalla toiminnallaan. Ehtolauseet yhdistettynä Boolen lausekkeisiin antavat tähän hyviä mahdollisuuksia. Kun olet saanut projektisi valmiiksi, jaa se niin, että muutkin pääsevät näkemään ja halutessaan remiksaamaan tuotostasi. Lisää se vielä Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/, jotta se on helpompi löytää.

Uuden hahmon lisääminen ja taustan vaihtaminen Scratch-projektissa

Laitan tähän vielä varmuuden vuoksi uudestaan viime viikon ohjeet jakamisesta ja projektin viemisestä Koodiaapinen-studioon scratch.mit.edu -sivustossa.

Scratch-projektin jakaminen

Scratch-projektin lisääminen Koodiaapinen-studioon

Scratch-kurssi

  • Scratch, jakso 1
  • Scratch, jakso 2
  • Scratch, jakso 3
  • Scratch, jakso 4
  • Scratch, jakso 5
  • Scratch, jakso 6
  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään