Jakson ohjelmointikäsite: Ehtolause
Kolmannen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Ehtolause ja siihen liittyen Boolen lausekkeet. Käymme ensin tutustumassa Ehtolause- ja Boolen lausekkeet -käsitteisiin lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään kaksi lyhyttä koodaustehtävää. Koodaustehtäviä ei tarvitse palauttaa, mutta niiden tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratch:llä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Seuraavaksi tulee vapaaehtoinen luova koodaustehtävä, jossa pääset toteuttamaan itseäsi ja tähän mennessä oppimiasi koodaustaitoja. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.
Tehtävät
Jakson käsite
Käy tutustumassa jakson käsitteisiin Ehtolause ja Boolen lausekkeet. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/ehtolause/
Koodaustehtävät
Tee seuraavat kaksi koodaustehtävää:
- Tehtävään kuusi pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-6/
- Tehtävään seitsemän pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-7/
iPad
Jos haluat tehdä tehtävät iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
ja tee sitten tehtävät näistä linkeistä:
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-06
http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-07
Pedagoginen tehtävä
Mieti, miten opettaisit ehtolause-käsitteen oppilaillesi. Keksi asiaan liittyvä hauska ja motivoiva tehtävä. Lause-, silmukka- ja ehtolause -käsitteiden avulla pystyy jo tekemään interaktiivisia ohjelmia. Ota tämä huomioon tehtävää suunnitellessasi.
Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.
Luova koodaustehtävä
Tämä tehtävä on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Kun teet kaikki luovat koodaustehtävät, on diplomitehtävän tekeminen paljon helpompaa kurssin päätteeksi. Tee animaatio, peli tai mitä haluat käyttäen oppimiasi koodaustaitoja. Tällä viikolla tee projektistasi interaktiivinen eli sellainen, että animaatiosi tai pelisi käyttäjä pääsee vaikuttamaan tapahtumiin omalla toiminnallaan. Ehtolauseet yhdistettynä Boolen lausekkeisiin antavat tähän hyviä mahdollisuuksia. Kun olet saanut projektisi valmiiksi, jaa se niin, että muutkin pääsevät näkemään ja halutessaan remiksaamaan tuotostasi. Lisää se vielä Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/, jotta se on helpompi löytää.
Uuden hahmon lisääminen ja taustan vaihtaminen Scratch-projektissa
Laitan tähän vielä varmuuden vuoksi uudestaan viime viikon ohjeet jakamisesta ja projektin viemisestä Koodiaapinen-studioon scratch.mit.edu -sivustossa.
Scratch-projektin jakaminen
Scratch-projektin lisääminen Koodiaapinen-studioon