Jakson ohjelmointikäsite: Muuttuja
Neljännen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Muuttuja. Lauseiden, silmukoiden, Ehtolauseiden, Boolen lausekkeiden ja Muuttujien avulla pysytymme jo tekemään vaikka mitä ohjelmoinnissa. Meillä alkaa jo olla aikamoinen työkalupakki käytössämme.
Käymme ensin tutustumassa Muuttuja -käsitteeseen lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään yksi lyhyt koodaustehtävä. Koodaustehtävää ei tarvitse palauttaa, mutta sen tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratchillä. Seuraava ja tärkein on pedagoginen tehtävä. Tämä tehtävä palautetaan Padletiin. Seuraavaksi tulee vapaaehtoinen luova koodaustehtävä, jossa pääset toteuttamaan itseäsi ja tähän mennessä oppimiasi koodaustaitoja. Lopuksi täytetään vielä neljännen jakson palautekysely. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet.
Tehtävät
Jakson käsite
Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Muuttuja. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/muuttuja/
Koodaustehtävät
Tee seuraava koodaustehtävä:
- Tehtävään kahdeksan pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-8/
iPad
Jos haluat tehdä tehtävän iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
Kannattaa myös lukea Muuttuja-käsitteestä täältä, sillä se poikkeaa ylempänä esitellystä jonkin verran: http://scratch.koodiaapinen.fi/muuttuja
ja tee sitten tehtävä tästä linkistä: http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-08
Pedagoginen tehtävä
Mieti, miten opettaisit oppilaitasi rakentamaan pelin Scratchillä. Luova koodaustehtävä, joka on tämän tehtävän alapuolella, ei ole pakollinen, mutta auttaa todella paljon tämän tehtävän tekemisessä. Voit siis tehdä sen halutessasi ensin.
Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.
Luova koodaustehtävä
Tämä tehtävä on vapaaehtoinen, mutta suositeltava. Jos teet kaikki luovat koodaustehtävät, on viimeisen viikon diplomitehtävä paljon helpompi tehdä. Tee peli. Käytä muuttujia hyväksesi pelissäsi. Jos haluat lisähaastetta, niin tee oppimispeli, jota voisit käyttää omien oppilaittesi kanssa. Kun olet saanut projektisi valmiiksi, jaa se niin, että muutkin pääsevät näkemään ja halutessaan remiksaamaan tuotostasi. Lisää se vielä Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/, jotta se on helpompi löytää.
Käyttäjän antaman vastauksen lisääminen ohjelman toimintaan:
Koodin kopioiminen hahmosta toiseen ja siirtäminen toiseen projektiin