Jakson ohjelmointikäsite: Tapahtuma
Mahtavaa! Olet päässyt kurssin loppusuoralle. Tämä on viimeinen jakso, joka huipentuu diplomitehtävään ja sen vertaisarviointiin. Kohta olet valmis opettamaan Scratchiä oppilaillesi ja oppimaan edelleen yhdessä oppilaittesi kanssa.
Kuudennen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Tapahtuma. Tämän jakon koodaustehtävä on viimeinen. Jos haluat, voit tehdä myös jatkohaasteet. Tärkein tehtävä tällä jaksolla on kuitenkin diplomitehtävä.
Käymme ensin tutustumassa Tapahtuma -käsitteeseen lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään yksi lyhyt koodaustehtävä. Koodaustehtävää ei tarvitse palauttaa, mutta sen tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratchillä. Seuraava on pedagoginen tehtävä. Viimeisenä tulee diplomitehtävä, jossa pääset käyttämään kaikkia oppimiasi koodaustaitoja. Tehtävässä käytetään KAIKKIA tähän mennessä opittuja käsitteitä: Lause, Silmukka, Ehtolause, Boolen lauseke, Muutuja, Säie ja Tapahtuma. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet. Kiinnitä erityistä huomiota käsitteeseen ”Säie” tehdessäsi diplomitehtävää. Siinä on ollut useimmiten ongelmia, jos diplomitehtävää ei ole hyväksytty.
Tehtävät
Jakson käsite
Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Tapahtuma. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/tapahtuma/
Koodaustehtävät
Tee seuraava koodaustehtävä:
- Tehtävään kymmenen pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-10/
iPad
Jos haluat tehdä tehtävän iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje
Tee sitten tehtävä tästä linkistä: http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-10-1
Pedagoginen tehtävä
Viimeisen jakson pedagogisena tehtävänä on suunnitella, miten tehdä oppilaiden kanssa animaatio Scratchillä käyttäen tapahtumia hyväksi. Mitä kaikkea hauskaa voi keksiä, kun hahmot kommunikoivat keskenään?
Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.
Diplomitehtävä
- Ohjelmoi toimiva ohjelma graafisessa ohjelmointiympäristössä (Scratch) käyttäen:
- Käytä jokaista edellisistä vähintään kerran ohjelmassasi
- Kiinnitä erityistä huomiota käsitteeseen ”Säie” tehdessäsi diplomitehtävää. Siinä on ollut useimmiten ongelmia, jos diplomitehtävää ei ole hyväksytty.
- Jokainen edellisen listan käsite on linkki, joka vie käsitettä avaavalle teoriasivulle. Käy siellä tarkistamassa, että olet käyttänyt käsitettä tämän kurssin tarkoittamalla tavalla.
Huom! Jos osallistut Koodiaapinen-MOOC:iin toimi näiden video-ohjeiden mukaisesti palauttaessasi diplomitehtävää:
Kun olet saanut tehtävän valmiiksi ja palauttanut sen videon ohjeiden mukaisesti, voit vielä lisätä sen Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/.
Lista ja funktio
Scratch-klubiin on tullut kaksi uutta käsitettä: ”Lista” ja ”Funktio”. Ne ovat tämän kurssin ulkopuolella, mutta voit käydä niihin tutustumassa ja tehdä niihin liittyvät tehtävät, jos kiinnostaa:
Lista: http://www.teromakotero.fi/lista/
Scratch-haaste 11: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/scratch-haaste-11/
Funktio: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/funktio/
Scratch-haaste 12: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/scratch-haaste-12/
Scratch-jatkohaasteet
Jos haluat jatkaa Scratch-haasteiden tekemistä, on Scratch-klubissa kolme jatkohaastetta:
http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-1/
http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-2/
http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-3/
Python-klubi
Jos Scratch-klubi tuntui helpolta, voit tehdä seuraavaksi Python-klubin. Se löytyy tästä osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/. Python-klubi toimii myös mainiosti ylöspäin eriyttävänä materiaalina oppilaille. Suurimmasta osasta Scratch-linjan haasteista löytyy linkki vastaavaan haastavampaan haasteeseen Pythonilla.
Extra
Olen tehnyt Scratchillä oppimispelejä omia oppilaitani varten. Ne löytyvät tästä Scratch-studiosta: https://scratch.mit.edu/studios/435579/. Voit käyttää näitä pelejä täysin vapaasti omien oppilaittesi kanssa ja edelleen remiksata, jos haluat.
Tekemilläni opetusvideoilla teemamusiikkina on soinut Guitarras y Trovadores -yhtyeen Papá Oggún -levyltä (EGREM S-0017) kappale La Bachata de Pilar. Tässä kuva yhtyeen muusikoista vuodelta 2001:
Jos haluat lisää tietoa yhtyeestä, löytyy sitä tältä sivulta: http://www.teromakotero.fi/guitarras_y_trovadores/.