• Etusivu
  • Blogi
  • Arkisto
  • Kirjasto
    • ScratchJr-kurssi
    • Scratch-kurssi
    • Racket-kurssi
  • MOOC
    • ScratchJr
    • Scratch
    • Racket
    • Python
  • UKK
  • Yhteystiedot
  • In English

Koodiaapinen

Opettajan opas koodaukseen koulussa

  • Mitä?
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodauksesta sanottua
    • Tutkimusta Koodiaapisesta
  • Miten?
    • MOOC
    • Kirjasto
  • Miksi?
    • OPS2016
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Koodaus opiskeluvälineenä
    • Koodauksen merkitys yhteiskunnassa
  • Ketkä?
    • Tekijät
    • Yhteisöt ja verkostot
    • Osallistu
    • Yhteystiedot
Olet täällä: Alkuun / Kirjasto / Scratch-kurssi / Scratch, jakso 6

Scratch, jakso 6

Jakson ohjelmointikäsite: Tapahtuma

Mahtavaa! Olet päässyt kurssin loppusuoralle. Tämä on viimeinen jakso, joka huipentuu diplomitehtävään ja sen vertaisarviointiin. Kohta olet valmis opettamaan Scratchiä oppilaillesi ja oppimaan edelleen yhdessä oppilaittesi kanssa.

Kuudennen jakson ohjelmointikäsitteenä Scratch-osuudessamme on Tapahtuma. Tämän jakon koodaustehtävä on viimeinen. Jos haluat, voit tehdä myös jatkohaasteet. Tärkein tehtävä tällä jaksolla on kuitenkin diplomitehtävä.

Käymme ensin tutustumassa Tapahtuma -käsitteeseen lyhyesti. Tämän jälkeen tehdään yksi lyhyt koodaustehtävä. Koodaustehtävää ei tarvitse palauttaa, mutta sen tekeminen on olennaisinta oppiaksesi ohjelmoimaan Scratchillä. Seuraava on pedagoginen tehtävä. Viimeisenä tulee diplomitehtävä, jossa pääset käyttämään kaikkia oppimiasi koodaustaitoja. Tehtävässä käytetään KAIKKIA tähän mennessä opittuja käsitteitä: Lause, Silmukka, Ehtolause, Boolen lauseke, Muutuja, Säie ja Tapahtuma. Jokaisen tehtävän kohdalla on tarkemmat ohjeet. Kiinnitä erityistä huomiota käsitteeseen ”Säie” tehdessäsi diplomitehtävää. Siinä on ollut useimmiten ongelmia, jos diplomitehtävää ei ole hyväksytty.

Tehtävät

Jakson käsite

Käy tutustumassa jakson käsitteeseen Tapahtuma. Pääset sinne tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/tapahtuma/

Koodaustehtävät

Tee seuraava koodaustehtävä:

  1. Tehtävään kymmenen pääset tästä linkistä: http://www.teromakotero.fi/scratch-haaste-10/

iPad

Jos haluat tehdä tehtävän iPadillä, lue tarvittaessa ohjeet täältä: http://scratch.koodiaapinen.fi/ipad-ohje

Tee sitten tehtävä tästä linkistä: http://scratch.koodiaapinen.fi/scratch-haaste-10-1

Pedagoginen tehtävä

Viimeisen jakson pedagogisena tehtävänä on suunnitella, miten tehdä oppilaiden kanssa animaatio Scratchillä käyttäen tapahtumia hyväksi. Mitä kaikkea hauskaa voi keksiä, kun hahmot kommunikoivat keskenään? 

Pohdi tähän vastaus. Jos osallistut jollekin kurssille, jaa vastauksesi sen ohjeiden mukaisesti. Jos tutustut materiaaliin itseksesi, voit keskustella ajatuksistasi kollegoidesi kanssa.

Diplomitehtävä

  • Ohjelmoi toimiva ohjelma graafisessa ohjelmointiympäristössä (Scratch) käyttäen:
  1. Lauseita
  2. Silmukoita
  3. Ehtolauseita ja Boolen lausekkeita
  4. Muuttujia
  5. Säikeitä
  6. Tapahtumia
  • Käytä jokaista edellisistä vähintään kerran ohjelmassasi
  • Kiinnitä erityistä huomiota käsitteeseen ”Säie” tehdessäsi diplomitehtävää. Siinä on ollut useimmiten ongelmia, jos diplomitehtävää ei ole hyväksytty.
  • Jokainen edellisen listan käsite on linkki, joka vie käsitettä avaavalle teoriasivulle. Käy siellä tarkistamassa, että olet käyttänyt käsitettä tämän kurssin tarkoittamalla tavalla.

Huom! Jos osallistut Koodiaapinen-MOOC:iin toimi näiden video-ohjeiden mukaisesti palauttaessasi diplomitehtävää:

Kun olet saanut tehtävän valmiiksi ja palauttanut sen videon ohjeiden mukaisesti, voit vielä lisätä sen Koodiaapinen 2017 kevät -studioon Scratch:ssä https://scratch.mit.edu/studios/3777661/.

Lista ja funktio

Scratch-klubiin on tullut kaksi uutta käsitettä: ”Lista” ja ”Funktio”. Ne ovat tämän kurssin ulkopuolella, mutta voit käydä niihin tutustumassa ja tehdä niihin liittyvät tehtävät, jos kiinnostaa:

Lista: http://www.teromakotero.fi/lista/

Scratch-haaste 11: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/scratch-haaste-11/

Funktio: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/funktio/

Scratch-haaste 12: http://www.teromakotero.fi/scratch-klubi/scratch-haaste-12/

Scratch-jatkohaasteet

Jos haluat jatkaa Scratch-haasteiden tekemistä, on Scratch-klubissa kolme jatkohaastetta:

http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-1/

http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-2/

http://www.teromakotero.fi/scratch-jatkohaaste-3/

Python-klubi

Jos Scratch-klubi tuntui helpolta, voit tehdä seuraavaksi Python-klubin. Se löytyy tästä osoitteesta: http://www.teromakotero.fi/python-klubi/. Python-klubi toimii myös mainiosti ylöspäin eriyttävänä materiaalina oppilaille. Suurimmasta osasta Scratch-linjan haasteista löytyy linkki vastaavaan haastavampaan haasteeseen Pythonilla.

Extra

Olen tehnyt Scratchillä oppimispelejä omia oppilaitani varten. Ne löytyvät tästä Scratch-studiosta: https://scratch.mit.edu/studios/435579/. Voit käyttää näitä pelejä täysin vapaasti omien oppilaittesi kanssa ja edelleen remiksata, jos haluat.

Tekemilläni opetusvideoilla teemamusiikkina on soinut Guitarras y Trovadores -yhtyeen Papá Oggún -levyltä (EGREM S-0017) kappale La Bachata de Pilar. Tässä kuva yhtyeen muusikoista vuodelta 2001:

Guitarras-y-trovadores-revisado_2
Guitarras y trovadores 2001: Benny Ramiréz trompeta, José-Luis Hernández guitarra, Sergio Rivera maracas, Felix Reyes bajo, Manuel de Jesús Collazo bongó, Vivan Yolí claves, Manuel Semanat tumbadora, Tero Toivanen tres

Jos haluat lisää tietoa yhtyeestä, löytyy sitä tältä sivulta: http://www.teromakotero.fi/guitarras_y_trovadores/.

Scratch-kurssi

  • Scratch, jakso 1
  • Scratch, jakso 2
  • Scratch, jakso 3
  • Scratch, jakso 4
  • Scratch, jakso 5
  • Scratch, jakso 6
  • Facebook
  • RSS
  • Twitter
  • YouTube

Viimeisimmät artikkelit

  • Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa
  • R05AN K00D1 tulee kouluihin tänä syksynä
  • Koodiaapisen suoritti keväällä lähes 500 opettajaa
  • Koodaus kouluissa, kuulumiset ITK:sta
  • Äänestä parasta oppimisen ratkaisua eEemeli-kilpailussa

Koodiaapinen

Koodiaapinen on talkoilla syntynyt ja monien tahojen rahoittama opas peruskoulun opettajille ohjelmoinnista koulutyössä. Koodiaapiseen kuuluvat avoin kirjasto sekä maksuttomat verkkokurssit.

Käyttölupa

Creative Commons -lisenssi
Tämän sivuston sisältö on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä ellei muuta ole mainittu.
IT-kouluttajat ry TIVIA ry Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu Innokas-verkosto Opetushallitus rahoittaa Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö Suomen eOppimiskeskus ry Open Knowledge Finland ry Yle

Copyright © 2025 · Education Pro / Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään